De 1e januari was niet alleen de aftrap van het jaar 2021, maar ook de start van een veelbesproken tunnel: die tussen Duitsland en Denemarken. Er wordt al jaren gesteggeld over de aanleg van deze verbinding tussen het Duitse eiland Fehmarn (Puttgarden) en het Deense eiland Lolland (Rødby). Maar de eerste schop is nu in de grond gegaan…

Nog sneller in Denemarken dankzij de tunnel?

Fehmarnbelt

De tunnel, die Fehmarnbelttunnel gaat heten,  had oorspronkelijk in 2024 klaar moeten zijn, maar deze startdatum is niet gehaald. Nu wordt gemikt op een opening voor het verkeer in 2029. Het project is al jaren onderwerp van juridische procedures. Zo zijn milieu-activisten bevreesd dat het project het zeeleven zal verstoren. Maar ook de veerbootdiensten zijn bang dat het hun klandizie en banen gaat kosten.

De tunnel scheelt je misschien wel een uur rijden naar dit mooie huisje op Langeland…

 

Voorstanders

Maar er zijn natuurlijk ook voorstanders. Het transportverkeer bijvoorbeeld; voor deze sector zal het veel reistijd en kosten schelen. En wellicht zijn er ook veel sportvissers die de bouw van deze 18 km lange tunnel toejuichen omdat het nu veel omrijden en tijd kost om veel visstekken in Denemarken te bereiken, zoals het populaire Langeland. En ook om de files in de Elbetunnel van Hamburg te omzeilen. Ook al mis je hierdoor de gezelligheid op de 45 minuten durende veerdienst tussen Puttgarden en Rødby

Meer weten? Klik hier voor een artikel op Transport Online.

Hieronder een animatie over de constructie van de tunnel.