De een houdt van antiek, de ander restaureert oldtimers, en weer een derde verzamelt  jukeboxen of oude hengelsportmaterialen. Maar je valt natuurlijk pas echt op wanneer je met de oude Kiekhaefer Mercury buitenboordmotor achter de boot het water op gaat anno 2020…

Had je ze nog maar bewaard!

 

Mijlpalen

Mercury Marine kan terugkijken op een prachtige geschiedenis met tal van mijlpalen, zoals in 1962 de eerste 100 pk buitenboordmotor; en in 1976 de eerste V-6 bb-motor. Lees dit maar eens over de geschiedenis van Mercury als merk.

Leuke opknappers voor het winterseizoen. Links een legendarische Thunderbolt, toentertijd een primeur met een vier-in-lijn viercilinder motor…

 

Kiekhaefer

Wat ons betreft horen bij die mijlpalen ook de fraaie looks van de oude Kiekhaefer Mercury motoren als stijliconen. In de kenmerkende kleuren, het design en de blinkende chroomranden herken je meteen de tijdgeest die je ook aantreft bij jukeboxen en Amerikaanse  auto’s uit de vijftiger en zestiger jaren.

De fraaie reclames uit die tijd in de magazines…

 

Thunderbolt

De Kiekhaefer Mercury Mark- en Merc- tweetakt series bijvoorbeeld, die je in verschillende (gerestaureerde) versies nog kunt tegenkomen. Op de foto’s zie je de rode versie van de legendarische Mark-30 Turbo Four; een voor toen zeer moderne bb-motor met 30 pk die de even legendarische Thunderbolt (inline 4-cilinder) motoren opvolgde. Omdat de ‘pk-race’ toen nog niet zo in zwang was, hoef je de cijfers in de type-aanduiding van die tijd nog niet zo serieus te nemen. Bij de Mark-series bijvoorbeeld had een Mark 25 slechts 20 pk en een Mark 55 40 pk. De reden hiervoor is nog steeds niet duidelijk. Pas later kwam de Mark 30 exact op 30 pk uit om het ‘gat’ tussen de Mark 20 en Mark 55 op te vullen.

 

Een Mark-30 Turbo Four (links) met precies 30 pk…

 

Hieronder hoor je het motorgeluid van een Merc 800 uit die tijd…

 

Gooimeer

Zoek je nog een mooie opknapper of gerestaureerd model om mee het Gooimeer op te gaan? Klik dan eens hier of hier om er eentje uit te kiezen.

Of heb je liever een moderne V-6 of V-8 Mercury? Onderstaande modellen zijn over een tijd misschien weer nieuwe stijliconen!