‘Jambo Jambo!’ Zo zeggen we altijd ‘goeiedag’ in Kenia. Deze groet is het eerste dat wij hoorden bij aankomst in dit mooie Afrikaanse land. Al twintig jaar gingen wij als vier visvrienden op karpervakantie naar Frankrijk, maar daar kwam verandering in toen we de stoute schoenen aantrokken  en een avontuurlijk Big Game tripje boekten…

Adembenemend mooi.

Het aanbod dat we zagen voor deze trip kwam op ons zeer aantrekkelijk over. Het was namelijk een combinatie van safari en vissen, deze reis van Bullshark visreizen. En dat leek ons wel wat, gezien de mooie natuur en het vooruitzicht op de fantastische aanblik van dieren in het wild, afgewisseld met wat vissen op ‘groot wild’.

Prachtige wildparken.

Wildpark

De reis was van A tot Z georganiseerd, dat was heerlijk. Nadat we ons na aankomst gesetteld hadden, vertrokken we met onze gids Richard naar het eerste wildpark. En niet de laatste: gedurende drie dagen hebben we ons te goed gedaan aan het bekijken van olifanten, giraffen, buffels, leeuwen en zelfs een cheetah. Het land is adembenemend mooi en de mensen super vriendelijk. Het is werkelijk een beleving om in een lodge te overnachten en vervolgens ’s ochtend oog in oog te staan met een impala voor je deur.

De eerste aanbeten in Kenia.

En de eerste vissen…

Malindi

Na al deze natuurpracht kwamen we aan in Malindi, ons hoofddoel en de thuisbasis van de Malindi Sea Fishing Club. Na een halve dag ontspannen in het prachtige hotel en genietend van de mooie omgeving en vriendelijke mensen in Malindi, begon de volgende dag ons visavontuur. Onze kapitein was Aaron, de zoon van de legendarische Angus Paul, zeer fanatiek en zeer bekwaam in het vinden van vis. Ondanks het vroege tijdstip (6.00 uur) staan we te trappelen van ongeduld om te beginnen. We worden – samen met de voorraden en de crew – naar de boot gebracht. Op de boot kunnen we relaxen op het achterdek terwijl de crew alles in orde maakt.

Voor alles is een eerste keer.

Jump!

De eerste dag gaan we oppervlaktevissen. Het duurt niet lang voordat we de eerste aanbeten krijgen. Het is ons direct wel duidelijk dat de kapitein en de crew een belangrijke rol spelen in het spotten en aanslaan van de vis en het snel uitzetten en binnenhalen van de tien (!) lijnen. De eerste dril is dan ook grandioos, wat een machtig gezicht als een zeilvis helemaal uit het water springt en probeer los te komen.

Het drillen is wel wat onwennig, zeker als je nooit met een reel hebt gevist, maar al snel krijgen we dit onder de knie. Belangrijk hier is om de lijn altijd goed strak te houden. We verspelen de eerste dag dan ook weinig vissen en kunnen allemaal een zeilvis, dorade en bonito bijschrijven.

Eten aan boord!

Gaspitje

Terugkomende op de club blijkt dat onze boot de meeste vissen heeft gevangen – wat door de Engelse en Belgische gasten plagend wordt afgedaan als beginnersgeluk. Als we de tweede dag wederom de meeste vissen vangen wordt er toch wat anders gekeken, want ook de tweede dag vangen we weer volop zeilvis, maar ook dorade, wahoo en snappers. De zeilvis gaat na het fotomoment zo snel mogelijk terug, maar de dorade wordt aan boord gehouden en ’s middags vers bereid. Ongelofelijk hoe lekker verse vis kan zijn, bereid op een gaspitje midden op de boot.

Zo’n zonsondergang vergeet je niet gauw…

Wahoo!

Jiggen

De laatste twee dagen hebben we het trollen afgewisseld met jiggen op zoek naar bodemvis. Hoe fantastisch is deze manier van vissen! De spanning bij de aanbeet en de felheid waarmee de vissen vechten is enorm. De vangsten zijn enorm kleurrijk. Hoewel de meeste vissers alleen gaan voor de grote vissen, is dit zeker aan te raden, het is actiever en geeft veel plezier!

De laatste dag kregen we nog onverwachts bezoek van een statige dame. Nadat de schipper deze walvishaai spotte kwam ze vlak naast de boot zwemmen. Ik aarzelde geen moment, greep mijn GoPro en sprong overboord. Magnifiek om achter deze kolos aan te zwemmen!

Kleurige bodemvissen.

Mooie afwisseling, dat jiggen.

Nagenieten

Na drie dagen safari en vijf dagen vissen zat het avontuur er voor ons op en begon de terugreis naar Nederland. Het was een fantastische reis, in een prachtig land en zeer goed georganiseerd. Wij zullen nog lang nagenieten van alle herinneringen!

Michiel Louwe Kooijmans

Voor meer informatie over deze reis:

www.bullshark.nl

Kenya sport fishing – tel. 0031 630965608

Nagenieten van de foto’s en de herinneringen…