MATERIAAL

Het Shimano Tribal concept – door karpervissers voor karpervissers – werd gelanceerd in maart 2002. Daarom viert Shimano dit jaar de 20ste verjaardag van Tribal. Een mooi moment ook om terug te blikken met Team Tribal.

Tekst & foto’s: Shimano/Team Tribal

Ten tijde van de lancering in 2002 was Tribal direct een ‘gamechanger’. De karpervisserij was het decennium ervoor enorm gegroeid, maar grotere bedrijven waren er niet in geslaagd om echt tot de verbeelding te spreken binnen de karperscene. Sterker nog, het leek er zelfs op dat een groot bedrijf eerder een nadeel was, hoewel Shimano de markt voor karperwerpmolens domineerde in de vorm van de Baitrunner.

 

Raymond met een heel fraaie spiegel.

Raymond met een heel fraaie spiegel.

 

VISIONAIR
Maar op een allesbepalende nacht zouden de sterren op één lijn komen te staan voor wijlen Jan Porter, een van Shimano’s meest gerespecteerde en lang dienende prostaffers. Jan was altijd een visionair geweest. Hij verdiende zijn sporen in het wedstrijdvissen en de ‘Man In Red’ viste op het allerhoogste internationale niveau. In de jaren ’90 had hij zijn aandacht gericht op het karpervissen, aangetrokken door het ethos, de schoonheid en de bijna spirituele natuur die het karpervissen met zich meebracht.

Toen hij op een avond tijdens een internationale voetbalwedstrijd aan het vissen was, viel het hem op hoeveel vissers aan de oever van het grote water zich in groepen begonnen te verzamelen, naar het commentaar luisterend en bij elk doelpunt juichend. Onderlinge rivaliteit in het vissen verdween als sneeuw voor de zon, terwijl vissers, zowel jong als oud zich verenigden om hun nationale team te steunen. Voordat de nacht viel, waren er nieuwe vriendschappen gesloten en belangrijker nog, had Jan de toekomst gezien en de naam Tribal was geboren.

Dat was de nacht dat het Shimano Tribal concept en merk werd bedacht. De perfecte oplossing voor wat een onmogelijk raadsel leek. Een merk dat de demografie tegemoet kwam en perfect de identiteit van nieuwe en gevorderde karpervissers weergaf. Gelukkig waren ook andere Shimano medewerkers het erover eens dat het Tribal concept veel potentie had en binnen afzienbare tijd was het nieuwe merk daar.

 

Shimano domineerde de markt voor karperwerpmolens in de vorm van de Baitrunner.

Shimano domineerde de markt voor karperwerpmolens in de vorm van de Baitrunner.

 

TEAM TRIBAL

Met een range aan hoogwaardige kleding en luggage was Shimano het eerste hengelsportmerk dat een High-Definition camouflage lanceerde onder de Tribal vlag. In 2002 was het een zeer gewaagde zet en stuitte op een zekere weerstand vanuit de hengelsport branche. Maar het sprak tot de verbeelding van karpervissers en de enorme vraag doorbrak al snel alle barrières en terughoudendheid. Kleding en accessoires binnen de karperwereld veranderden voor altijd!
Het bijna onmiddellijke succes zette Shimano Tribal op de kaart, als een echt toegewijd karpermerk en een marktleider. Het fenomeen verspreidde zich snel over Europa, wat leidde tot de lancering van extra producten, waaronder hengels en het vormen van Team Tribal.

Van in zeer korte tijd succesvol tot marktleider

Het zou bijna niet doorgaan, herinnert Gerard Bakkenes zich. “Ik was pas een jaar bij Shimano toen Tribal werd geïntroduceerd. Als productmanager soft-goods was het mijn verantwoordelijkheid om de nieuwe Tribal kleding en luggage te ontwikkelen en uit te brengen. Mijn werk hing er letterlijk van af dat het zou slagen. Destijds was de Europese directeur niet direct overtuigd dat het zou werken, en gaf het een jaar om te slagen! Nu, 20 jaar later, maakt Shimano Tribal deel uit van de geschiedenis van de karpervisserij. Niet slecht voor een succes van de ene op de andere dag!”

 

De rest van het artikel lees je in Karperwereld 146, dat in de laatste week van september verschenen is. Voor een abonnement op Karperwereld ga je naar: https://shop.beet.nl/category/abonnementen/.