Voerboten, wie kent ze niet? Veel karpervissers hebben er eentje, anderen overwegen om een exemplaar aan te schaffen. Hoogste tijd voor Karperwereld magazine om een voerboot-crack aan de tand te voelen en hem uit te horen. Thijs Last is die ervaren man. Al ruim 10 jaar zet hij met grote regelmaat een voerboot in tijdens het vissen en in die tijd is hij veel wijzer geworden. We hebben hem bereid gevonden zijn ervaringen met ons te delen. Laten we een stukje gaan varen.

Tekst: redactie & Thijs Last, foto’s: Thijs Last

Thijs Last: “Een voerboot is voor mij niet meer weg te denken uit mijn visserij en heeft me al vele extra karpers in mijn net gebracht. Mijn eerste voerboot was de Carpcatcher van Tonny Schrijver. Voor zover ik me kan herinneren heb ik die ergens rond het jaar 2012 aangeschaft. Het aanbod van voerboten was toen minimaal, zeker als je het vergelijkt met vandaag de dag. Tonny had al snel door dat de voerboot heel populair zou worden en was de eerste in de Benelux die met een betrouwbaar exemplaar op de markt kwam. Destijds werden de voerboten uitgerust met loodaccu’s en waren het allemaal bovenladers (lees: een bakje, waar je jouw rig, lood en voer in legt). Voor die tijd was dit top! Echter als ik het vergelijk met vandaag de dag zeker niet ideaal. Loodaccu’s zijn zwaar en hebben een beperkte levensduur en vaartijd en een lange oplaadtijd. Tegenwoordig kunnen we gelukkig gebruik maken van lithium accu’s welke licht van gewicht zijn, snel opladen en een langere levensduur hebben. Tevens zijn de meeste voerboten gebouwd als onderlader (bak met klep). Het nadeel van de oude bovenlader is dat je voorzichtig moet zijn bij het uitvaren en erop moet passen dat je het lood/rig niet uit de bak trekt tijdens het uitvaren of terugtrekken van de boot wanneer je een eindje over je stek bent gevaren.”

Steenkoud; passieve karpers en van de vierkante meter dankzij de voerboot…

Steenkoud; passieve karpers en van de vierkante meter dankzij de voerboot…

Wat zijn duidelijke beperkingen van een voerboot?

“De grootste beperking van een voerboot is dat het een lomp ding is om mee te nemen en een goede voerboot een behoorlijk prijskaartje heeft. Voor een goede voerboot met dieptemeter moet je snel denken aan een prijs van rond de € 2000,-, ik reken hier een goede lithium accu, tablet + houder, batterijen voor je handzender + lader en tas bij. Natuurlijk zijn er goedkopere bootjes te koop. Het grote nadeel van deze bootjes is dat wanneer er iets stuk gaat dit meestal problemen blijft geven, ook nadat het gemaakt is. Maar ondanks de kwetsbaarheid van deze prijsklasse boten zijn er genoeg tevreden gebruikers. Echter zit je veel aan de waterkant spaar dan door en schaf meteen een goede boot aan van een van de bekendere merken. Verder zijn er tegenwoordig meerdere compacte bootjes op de markt, sommige passen zelfs in een speciaal op maat ontwikkelde rugzak die het een heel stuk gemakkelijker maakt om die boot mee te nemen.”

Detail gleuf van een bovenlader zodat je jouw rig ervan bovenaf in kunt leggen, geen scherpe randjes!

Detail gleuf van een bovenlader, zodat je jouw rig er van bovenaf in kunt leggen, geen scherpe randjes!

 

De rest van het artikel kun je lezen in Karperwereld 150 die rond 10 mei is verschenen. Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen bij het vissen op karper, neem dan een abonnement op Karperwereld! Ga hiervoor naar https://shop.beet.nl/category/abonnementen/.