De nieuwe Mercury Racing 360 APX buitenboordmotor voor competitiedoeleinden is een krachtige V8 viertaktmotor die speciaal is ontworpen voor het aandrijven van Formule 1 tunnelboten in het UIM F1H2O wereldkampioenschap. De 360 APX buitenboordmotor is het eerste model in een nieuwe Mercury Racing Apex-serie van buitenboordmotoren die is ontworpen voor wedstrijden op gesloten circuits en die in de nazomer van 2020 beschikbaar zal zijn voor gekwalificeerde raceteams.

“De 360 APX luidt een nieuw tijdperk van prestaties in voor deze topklasse van tunnelbootraces”, aldus Stuart Halley, algemeen directeur van Mercury Racing. “De motor combineert een duurzaam, emissiearm viertakt motorblok met verbluffende prestaties en vereist veel minder onderhoud dan de tweetakt buitenboordmotor die momenteel in het F1H2O wereldkampioenschap wordt gebruikt.”

Het UIM F1H2O-wereldkampioenschap is het belangrijkste kampioenschap in de internationale serie van eenpersoons motorbootraces op circuits nabij de kust. De serie lokt ’s werelds grootste F1 teams die het tegen elkaar opnemen in catamarans met een tunnelromp, die met meer dan 145 km/h een haarspeldbocht kunnen maken en op de rechte stukken een topsnelheid van 225 km/h halen.

“Ik ben enthousiast over de komst van een nieuwe, emissiearme buitenboordmotor die bedoeld is voor motorbootraces op het hoogste niveau”, vertelt UIM President, Dr. Raffaele Chiulli. “De motor werd ontworpen met de inbreng van de UIM en H2O Racing en vermindert de uitstoot van uitlaatgassen aanzienlijk. Tegelijkertijd garandeert hij de snelheid en de opwinding die fans van motorbootraces verwachten van onze topserie in het circuitracen.

De 360 APX is ontsproten uit de Mercury Racing 300R. Het inductiesysteem, het middendeel en de kalibratie zijn nieuw, net zoals de rechte overdrive tandwielset om 9600 TPM aan de schroefas mogelijk te maken. De digitale besturing zorgt voor een soepel en nauwkeurig gebruik van de gashendel. De 360 APX maakt gebruik van een geëvolueerde versie van het Mercury Racing Super Speed Master onderwaterhuis (IV SSM) voor buitenboordmotoren. Het rechte overdrive tandwielsysteem is ontworpen voor meerdere tandwiel overbrengingen, zodat de teams de overbrenging kunnen kiezen die het beste bij elke specifieke race past. De motorkap en de aandrijfhuis deksels zijn gemaakt van licht koolstofvezel composiet met een robuust snelsluit- en afdichtingssysteem dat de toegang tot het middendeel vergemakkelijkt.

MEER LEZEN | BEZOEK MERCURY ONLINE