# Vissoort Recordhouder Lengte Gewicht Datum
1 Roofblei
Aspius aspius Roofblei record
Roofbleirecord voor Han van den Eertwegh 85 cm kg 30 maart 2018

Op de laatste dag voor het gesloten seizoen beleefde Han van den Eertwegh een superdag. Zoals hij zelf schreef ‘Beter had ik het seizoen niet kunnen eindigen: 15 roofbleien, waaronder een nieuw PR voor mij. Een megabak van 85,5 cm’  Dat is niet alleen een nieuw persoonlijk record, maar ook een nieuw Nederlands roofbleirecord! Daarmee vist hij het oude record, 84 cm van Rinus Schutte, uit de boeken. We vroegen aan Han of hij wat meer over deze bijzonder visdag en vangst kon vertellen.

roofbleirecord han

Wat een bak van een roofblei! Han van den Eertwegh met zijn nieuwe pr en tevens nieuw Nederlands record van 85 cm.

Han van den Eertwegh aan het woord: Vrijdag 30 maart 2018. Voor mij de laatste dag van het visseizoen. We hebben de eerste roofbleien al gevangen dit jaar, dus voor mij staat vast wat we gaan doen… Samen met mijn neef, vismaat van vandaag, vaar ik niet al te vroeg de haven uit.

Door kunstaas en techniek exact af te stemmen op de omstandigheden en stek, proberen we elke keer opnieuw de roofbleien te vinden. Het blijft zoeken waar ze zitten. De afgelopen visdagen hebben we ondanks de koude watertemperatuur toch de verblijfplaats van enkele roofbleien op weten te sporen. De ene dag is echter de andere niet, en na enkele vruchteloze pogingen op de bekende stekken hervatten we onze zoektocht.

Op een voor ons nieuwe stek lopen we even later wel tegen een paar roofbleien aan en we vangen er snel achter elkaar drie of vier uit de ‘middenklasse’. Prima start, en een stek erbij gevonden! Heerlijk zonnetje, mooie vissen, goed gezelschap, tot nu toe een prima laatste visdag. Na een ‘dobberende’ lunch in de boot, varen we verder en belanden op de volgende plek. Hier gaan we met een heel andere techniek aan de slag, en na wat proberen en wisselen van kunstaas lukt het uiteindelijk ook hier om een roofblei te verleiden. We vangen er nog een paar bij, en besluiten de dag af te sluiten op de nieuwe stek van vanmorgen…

Afsluiter!

Hier aangekomen blijkt al snel dat ze goed los zijn… elke drift levert een roofblei op! En wat nog mooier is: ze worden groter! Enkele mooie zeventigers hebben reeds op de mat gelegen, en de koek is nog niet op. De teller staat reeds op meer dan tien roofbleien vandaag…
Bamm…rrrrrrrrrrr! Met een enorme knal heeft de volgende vis mijn Spro Pikefighter Triple Jointed SL 110 te grazen genomen. Mijn nieuwe roofbleistok staat hoepeltje krom en ook de slip van de molen is het er helemaal niet mee eens en giert het uit! Ik waarschuw mijn neef alvast dat hij net èn meetlat klaar moet leggen, want ik voel dat dit er ééntje is van ‘een maatje meer’.

Roofbleirecord

Han ving zijn roofbleirecord aan de Spro Pikefighter Triple Jointed SL 110.

Groot!

Even later glijdt werkelijk een bak van een blei het net in… Ik begin stiekem aan mijn PR te denken en snel onthaak ik de vis en leg haar voorzichtig op de meetplank. 85,5 cm, yes… nieuw PR! In mijn achterhoofd speelt het bericht op facebook over de Nederlandse Records dat ik gisteren heb gelezen. Stond roofblei niet officieel op 84 cm… het zal toch niet? Ik weet dat er grotere vissen zijn gevangen, maar deze zijn blijkbaar niet aangemeld als Nederlands Record of voldeden niet aan de gestelde eisen waaraan een melding als record moet voldoen. Toch ook maar een foto maken van vis met meetlint…

Officieel Nederlands roofbleirecord!

Een paar dagen later krijg ik van de BNRZ-commissie de bevestiging dat ik een officieel Nederlands Record heb gevangen. Wàt een manier om het seizoen af te sluiten!

Han van den Eertwegh vangt 85 cm roofbleirecord

Een duidelijke ‘meetlintfoto’ is essentieel om een record te kunnen claimen. Zonder foto – geen record! Deze foto is perfect: een harde meetplank waarbij de centimeters duidelijk afleesbaar zijn. Deze roofblei is duidelijk langer dan 85 cm.

Biologie en achtergrondinformatie roofblei

Wil je meer weten over de levenscyclus van de roofblei en andere wetenschappelijke achtergronden? Klik hier of op de onderstaande afbeelding voor meer info van Sportvisserij Nederland!