Elke week een kijkje achter de schermen bij de Beetredactie. Leuk al die artikelen, foto’s en video’s, maar hoe komt dat tot stand? Verder natuurlijk ook de nodige onzin, humor en ludieke uitspraken. Redacteuren? Het zijn net mensen.

Mijn voorganger Pierre Bronsgeest kon altijd kleurrijk praten over het pré-digitale tijdperk. Websites bestonden vanzelfsprekend niet en magazines werden gemaakt met classic tools als typmachines, plakband, lijm, schaar en zo hier en daar een drupje Tipp-ex. Het was die goede oude tijd dat er nog met de gulden betaald werd en telefoonnummers gedraaid werden in plaats van ingetoetst.

Beetfather Pierre Bronsgeest heeft het stenen, lees papieren knip en plak, tijdperk meegemaakt.

Die goede oude tijd. Nou, nee dus! Tenminste, voor ons redacteuren vandaag de dag niets dan gebruikersgemak met mobiele telefonie, tekstverwerkingssoftware, ftp-servers, opmaakprogramma’s, digitale fotografie en wat al niet meer. Tuurlijk, met de opkomst van www en social media is de uitgeverijbranche onder druk komen te staan, maar de gebezigde, hippe uitspraak ‘if you can’t beat them, joint hem!’ biedt soelaas.

En zo hier de kakelverse Beet website. ‘Lekker op tijd’, hoor ik zeggen. Uiteraard hing er reeds een www.beet.nl in de lucht, maar de ontwikkelingen op het gebied van internet hebben niet stilgestaan, die Beetsite wel. Misschien was het aan de voorkant niet echt af te zien, aan de achterkant wel. Een stukkie tekst klaarzetten was een hele klus, een foto was ronduit rocket science. Laat staan meerdere foto’s. Alleen collega Rudy van Duijnhoven liet zich er nauwelijks door ontmoedigen. Maar goed, Rudy krijg je ook niet zo snel gek. De rest van de redactie hield het bij de ‘verplichte’ online kost. Zo ook ik.

Eindelijke het einde van de prehistorische Beet website en daarmee een hoop frustratie. 

Maar dan nu het nieuwe tijdperk, ons nieuwe tijdperk! Bij zo’n relaunch hoort dan Beet.nl 2.0. Nou, ik maak er gewoon ff 10.0 van, met een gouden griffel. Wauw, wat een software om iets online te krijgen. Ben je bezig met de tekst, dan zie je in een ander scherm al naar gelang hoe goed je wel niet vindbaar bent op Google. Bonus. Daarbij allerlei opmaakmogelijkheden. Jawel, het lukt me zelfs om een letter een andere kleur te geven en dat voelt goed! Een fotootje online knallen?

“Ben je bezig met de tekst, dan zie je in een ander scherm al naar gelang hoe goed je wel niet vindbaar bent op Google. Bonus. Daarbij allerlei opmaakmogelijkheden. Jawel, het lukt me zelfs om een letter een andere kleur te geven en dat voelt goed!”

Pfff…waarom niet met één handomdraai een stuk of twintig? Maken we er meteen een vet fotoverhaal van. Check! Videootje erbij? No problemo, simpelweg wat knip- en plakwerk met de zogenaamde embedcode.

‘Zo, dat wordt nu dus eindelijk eens knallen met Beet op de digitale snelweg’? Jazeker! Houd je vast, de coole, rijk geïllustreerde visverhalen zullen weldra voor opstoppingen zorgen op de kabel.

Sjoerd Beljaars is sinds 2015 hoofdredacteur van Beet-Rover, Karpermagazine Karper en aanverwante websites.