Denemarken-gangers die per auto naar DK rijden voor een visvakantie, kennen natuurlijk de beruchte Elbe-tunnel ‘flessenhals’ bij Hamburg onderweg, maar ook de plaatsnaam Flensburg, waar je altijd de grensovergang van Duitsland naar Denemarken ziet. Vanaf daar duurt het niet lang of je ziet de afslag naar ‘Als’ of Sønderborg als één van de eerste veelbelovende visstekken in het Deense land. Met een slag om de arm natuurlijk vanwege het coronavirus, en de momenteel gesloten Deense grens voor buitenlanders, willen we je onderstaande informatie van Denemarkenkenner Rob Puijk over Als niet onthouden. Duimen maar dat we weer snel weer die kant op mogen!

Onderstaand artikel is opgenomen in een Denemarken vooruitblik die momenteel in Zeehengelsport nummer 369 te lezen is.

‘Als’ vormt een onderbelicht gebied in Denemarken. Ben je de grens bij Flensburg (D-DK) eenmaal voorbij, dan sla je rechtsaf, en ben je al snel op de plaats van bestemming. Denemarken-kenner Rob Puijk was hier afgelopen jaar 2019 en bericht hieronder zijn bevindingen.

Rob Puijk legt zijn Quicksilver in de box.

Op uitnodiging en verzoek van Tamara Visser (Vakantiepartner Denemarken) en Gerda Bouma (marketingcoördinator Sønderjylland), ging ik een weekje vissen en sfeer proeven in een voor mij nieuw gebied: het zuiden van Als. We gingen met een ploeg visvrienden in de periode 13 april tot 20 april 2019; Richard Knook, Fred Weijts en ondergetekende waren erbij, terwijl Hans de Vries helaas door familieomstandigheden was verhinderd. We reisden met één auto en een boot.

Om 7.00 uur op zaterdag vertrok ik uit Oudenhoorn (Z-H). Na een reis vol sneeuwbuien kwamen we om 17.30 uur aan in de haven van Høruphav. Gerda had inmiddels onze toegang tot de trailerhelling in orde gemaakt en een ligplaats voor de boot geregeld, perfect. Na de boot in de box gelegd te hebben, reden we door naar ons huis in Skovmose, om precies te zijn huisje F50617 in het aanbod van Feriepartner MOB.

De Denen vissen loodvrij. Als buitenlandse toerist ben je het nog niet verplicht, maar het is natuurlijk best leuk als je op deze manier een sleeploodje maakt van een stuk ijzeren ketting, zoals Rob hier toont.

Zondag. Rond 10 uur gaan we het water op. Windkracht 5 met windstoten 6 uit de oost bij een watertemperatuur van 6.2 graden. Een behoorlijk ‘knobbelig’ zeetje! Toch geprobeerd om een wrak of rif te vinden voor de gul. Het eerste lukte, het tweede niet. Die week hebben we de gul helaas niet kunnen vinden. Schrale troost is dat de beroepsvissers hetzelfde lot trof. Uiteindelijk weten we de zondag een aantal mooie platte te verschalken met als bijzonderheid dat er geen specifieke diepte per soort is vast te stellen; schol, schar en bot worden op dezelfde plaats door elkaar gevangen. Dit zou in dat gebied de hele week en op alle stekken het geval zijn. De best producerende diepte ligt deze dag tussen de 9-11 meter, het liefst met harde bodem (zand/klei).

Maandag. We maken in de haven kennis met de beroepsvissers en hun welgemeende adviezen. Wij krijgen het advies om op 3-5 meter op de platvissen te gaan. Apart! Maar bij nadere uitleg blijkt dat zij daar ’s nachts de netten hebben staan. Letterlijk een verschil van dag en nacht. Wij visten overdag en hun netten vingen de vis in donker.

Deze maandag besluiten we weer een andere stek uit te proberen, naast Sønderby, en driften richting NW naar de aldaar geplaatste windmolens. Ook hier weer succesvol op 9-11 meter.

Fred met een ‘pigvar’; een tarbot.

Deze jongens mogen mee naar huis voor het avondeten.

Dinsdag en woensdag zijn een schitterende herhaling van de dagen ervoor, met helaas nog steeds een krachtige oostzuidoosten wind. Fraaie platvissen zijn opnieuw ons deel. Ook doen we weer de omgeving van Sønderby aan.

Mooie Deense schol!

Die week houden we  dinsdagavond houden we de traditionele vismaaltijd met onze Gerda als gast. Zij weet ons te vertellen dat we voor de gul richting het Als Fjord en het Aabenraa  Fjord moeten gaan. Een mooie tip en uitdaging voor een naderende (2020) najaarsexpeditie.

De rest van de week vermaken we ons prima. Op een van de dagen zoeken we de kust bij Sønderborg op, maar uiteindelijk schuiven we  weer naar de vertrouwde stek bij Sønderby met opnieuw leuke vangsten. Fred was de gelukkige om daar een ‘pigvar’ (tarbot) te vangen. De grootste schol was deze week voor Richard!

Ga je naar Als voor het zeeforelvissen, dan is een waadpak natuurlijk een must. Omdat de stranden niet al te diep zijn, gaan de zeeforelvissers vaak een eindje het water in, of zoeken de diepere baaien. Je kunt er zeker zeeforel verwachten, en daarom tref je er ook veel vliegvissers langs de kust. Wanneer de maand mei aanbreekt komt ook de geep goed los en kunnen zowel vliegvissers als spinvissers heerlijke dagen beleven op Als!

Mooie betaalbare uitvalsbasis op Als in Skovmose – vakantiehuis F50383. Tik op de website www.feriepartner.nl het vermelde woningnummer in voor foto’s, prijzen en details.

Aanvullende gegevens over Als:

Kantstekken:
(waadpak en waadstok aanbevolen!)
Kegnæhoj 6470 Sydals.

55*02,2340’N/ 9*38,3826’O
55*02,0589’N/ 9*37,7949’O
55*02,7469’N/ 9*37,5241’O

LET OP: De laatste coördinaat ligt aan de vaargeul!!!