Sterke focus op EV, investeringen en klimaat

Debuut eerste EV-buitenboordmotoren in FY2024

Suzuki Motor Corporation presenteerde recentelijk haar toekomstplannen voor de periode tot 2030. De focus in Suzuki’s Growth Strategy for FY2030-plan ligt sterk op het creëren van waardevolle producten voor klanten, in de breedste zin van het woord. Het verlagen van CO2 uitstoot, introduceren van geëlektrificeerde modellen – inclusief marineproducten – en het realiseren van verdere groei in Japan, Europa, India, de ASEAN-landen en Afrika is nog maar een fractie van wat Suzuki in petto heeft voor de nabije toekomst.

Waardevolle producten

De Suzuki Motor Corporation richt zich op het creëren van oplossingen die uniek zijn voor Suzuki, het ontwikkelen van producten en diensten gericht op de klant en het realiseren van groei in de landen waarin Suzuki actief is. Het bedrijf zet zich ook in voor de realisatie van een koolstofneutrale samenleving en voor economische groei in opkomende markten als India, de ASEAN-landen en Afrika. Het realiseren van verdere groei in de belangrijkste kernregio’s Japan, India en Europa maakt ook deel uit van het Growth Strategy for FY2030-plan. Suzuki Motor Corporation hanteert voor alle plannen drie speerpunten:
1. Ontwikkel producten van superieure waarde door de klant centraal te stellen
2. Ontwikkel door teamwork een verfrissend en innovatief bedrijf
3. Streef naar individuele uitmuntendheid door continue verbetering

Het bedrijf houdt daarbij vast aan de strategie om in elke markt de juiste producten aan te bieden.

Het bedrijf houdt vast aan de strategie om in elke markt de juiste producten aan te bieden.

Sterke focus op koolstofneutraliteit en elektrificatie van modellengamma

Suzuki streeft ernaar om koolstofneutraliteit in Japan en Europa tegen 2050 te bereiken. Het bedrijf houdt daarbij vast aan de strategie om in elke markt de juiste producten aan te bieden, die aansluiten bij de behoeften van die regio. Suzuki legt de focus op elektrificatie van het modellengamma, ook van marineproducten. Geordy Bloem, Managing Director Suzuki Nederland: “De groeistrategie van de Suzuki Motor Corporation spreekt vertrouwen uit in de toekomst en zal onze aanwezigheid op de Europese markt verstevigen. Met een duidelijke focus op de klant en op koolstofneutraliteit bieden we in de toekomst voor alle drie de productgroepen efficiënte betaalbare oplossingen. Daarom blijft Suzuki Nederland investeren in een fijnmazig dealernetwerk waarmee we dicht bij de klant zijn en invulling geven aan onze groeiambities.”

Suzuki Marine: elektrische buitenboordmotoren

Voor kleine buitenboordmotoren, die vaak in meren en rivieren worden gebruikt, introduceert Suzuki Marine in FY2024 de eerste EV-modellen. Tegen FY2030 heeft het merk vijf EV-modellen in het gamma. Voor grote buitenboordmotoren – geschikt voor gebruik op open water – overweegt Suzuki Marine om ook die geschikt te maken voor koolstofneutrale brandstof.

Forse investeringen, onder meer in nieuwe BEV-batterijfabriek

Suzuki investeert tot en met FY2030 een stevige 2 biljoen yen in R&D en 2,5 biljoen yen in kapitaaluitgaven. Van de in totaal 4,5 biljoen yen gaat 2 biljoen yen naar elektrificatie-gerelateerde projecten, waarvan 500 miljard yen in batterij-gerelateerde investeringen. Suzuki investeert verder 2 biljoen yen in R&D op gebieden als koolstofneutraliteit, zoals elektrificatie en biogas, maar ook autonome rijhulpsystemen. Ook is 2,5 biljoen yen bestemd voor kapitaaluitgaven, investeringen in faciliteiten, waaronder de bouw van een BEV-batterijfabriek en faciliteiten voor hernieuwbare energie.

www.suzuki.nl/marine/