T Tillehus.

Na een zeer korte nacht en een bak bier was het kwart voor zes dat mijn wekker af ging. Met lood in de sokken ben ik naar beneden gestrompeld om een natte lap om mijn gezicht te slaan en me voor te gaan bereiden op de wedstrijd in Kootstertille. Na twee bakken koffie en wat rust op de bank ben ik om halfzeven in de auto gestapt. Ik had 1 geluk de ramen van de auto waren niet helemaal dicht gevroren in verband met het uitstapje van de vrijdagavond.

De voorbespreking verloopt rustig.

Auto starten en wegwezen maar. Opeens let ik op mijn tankmeter en zie dat deze bijna leeg was. Daar was ik niet blij mee. Nu kon ik eerst nog weer een paar minuten buiten gaan staan om de tank te vullen. Achteraf knapte ik hier toch wel van op. Na een rit van bijna een uur kwam ik in het Tillehuus. Daar kreeg ik direct allerlei opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd. Waar Facebook ook niet goed voor is. Meer dan vijftig procent van de deelnemers wist dat ik een vochtige avond heb gehad.

Druk  bij de loting.

Men stond zelfs verbaast dat ik nog aanwezig was. Na een bak koffie en wat foto’s kon ik gaan loten. Ik viste aan de Trekvaart dat was mij zo goed bevallen dat ik besloot om de vaste stok nog maar eens uit te proberen. Het PM Kanaal ligt mij niet zo. Daar maak ik altijd de verkeerde keuze. Vis ik daar strak in de overkant dan moet je ze kort vangen en andersom net zo. Op de trekvaart kan ik altijd wel 1 visje vangen. En gezien de laatste wedstrijd kon je nog weleens genoeg hebben aan 1 visje.

Dit is het nummer.

Ik pakte nummer 20 en dat bleek een kopstek te zijn. Dat was de eerste winst van de dag. De ene visser zei mij dat is een super stek en de andere vissers kwam met het goede nieuws dat met de teamwedstrijd hier Ramon Ansing gezeten had en geen vis gevangen had. Dat was wel erg tegenstrijdig. Na wat tekst en uitleg van Sake v.d. Meer mochten we naar het water.

Vorst op de kant brengt……  Of was het nu wind op de kant brengt……

Bij het water aangekomen zag ik dat ik nog niet zon rare stek had. Aan de overkant was een soort van damwand en ik zat bij het bord wisselplaats. Nou weet ik niet wat ze allemaal wisselen in Friesland maar ik doe daar niet aan mee. Mijn buurman was inmiddels ook gearriveerd en dit bleek Johan Woppenkamp te zijn. Daar moest ik mijn tactiek op aan passen. Johan is ook een goede vaste stok visser en kent ook de klappen van de zweep.

Buurman Johan Woppenkamp druk bezig met de voorbereiding.

De wedstrijd kon beginnen. Ik heb aan het begin twee ballen met wormen in de andere kant gegooid en drie ballen op het diepe gedeelte gecupt. En in de kant een klein balletje met wormen en pinkies.

Ik ben begonnen op het diepe gedeelte en binnen tien minuten zakt mijn dobber weg. Een heel klein voorntje biedt zich aan en ik til hem in één keer op de wal. Die tip had ik gekregen dan heb je de vis in ieder geval op het droge en met de vangsten van de laatste tijd kon dit nog wel eens belangrijk zijn.

Wegen maar

Achteraf was dit niet nodig. Bij mijn volgende inzet zakt de dobber weer weg. En zo vang ik zo een stuk of tien visjes achter elkaar. Hier zaten ook wat grotere vissen bij. Hierna viel het stil en werd het erg rustig. Ik heb bijna een drie kwartier zonder beet gezeten en zo ineens begon het weer. Waarschijnlijk had ik een snoek op de plek. Later gebeurde precies hetzelfde.

Fokke Visser blijft positief en houd de zonnebril op.

Tussen tijd kon ik in de overkant nog een visje vangen en ik heb er nog eentje onder de kant gevangen en dat was het. Het signaal ging en we moesten er mee stoppen. Er was bij ons in het vak toch nog redelijk gevangen. Er werd zelfs een kleine brasem gevangen. De weging kon beginnen en bij mij bleef de teller op 1455 gram staan. Dit was die dag genoeg voor een tweede plaats in het vak. Hier was ik natuurlijk zeer content mee. Dit leverde mij ook nog eens tachtig punten op voor het klassement van De Witvisser van het jaar. Met een belabberd gevoel en een opgeheven hoofd ging ik naar de prijsuitreiking in het Tillehuus.

Daar zit Jan met zijn Snert Vork.

Daar binnen kwam ik Jan Weening tegen. Ik heb de laatste tijd regelmatig contact met Jan en dat is altijd wel gezellig. Alleen het is jammer dat Jan altijd zoveel zeurt. Toen zag ik een stapel broodjes liggen en een pan snert staan. Ik besloot om maar een broodje hamburger te nemen en een kop snert met een vork voor Jan. Op dat moment dat hij een hap wil nemen ziet hij de vork. Ik kan geen Fries verstaan maar dat was op dat moment denk ik ook maar goed ook.

Sake vd Meer begint met de prijsuitreiking.

De prijsuitreiking kon beginnen. Het was nog lekker druk tijdens de prijsuitreiking. Er waren natuurlijk ook veel winnaars. De dag winnaar was J Los. Hij was de enige die meer dan zeven kilo had gevangen. Jan viste op het PM Kanaal. Het andere vak aan het PM Kanaal werd gewonnen door Dave Martens. Door deze overwinning is Dave ook Fisker fa T Jier geworden. (Van Harte) Ik heb nog even met Dave gesproken en hij gaf aan dat hij de eindprijs  150 euro beschikbaar stelt voor een goed doel. Dit is natuurlijk een super actie. Ik noem hem de volgende keer Super Dave. Alle prijswinnaars ontvingen een mooi vleespakket van slagerij Hoekstra.

Klik hier voor alle fotos

De vakwinnaars van vandaag.

Ik heb de organisatie nog even bedankt voor het opzetten van deze mooie wedstrijd.  Het was weer prima voor elkaar. Als dit zo blijft en ik blijf redelijk vissen in deze regiodan kan ik nog wel eens lid worden van deze vereniging. (Wel onder voorbehoud Gooitzen)  Het was weer tijd om naar huis te gaan er wachtte nog een verjaardags feestje op mij.

De witvisser.

Vak A Trekvaart 1 t/m 20

1é * W. Renkema * 11 * 1708 gr

2é * R. Jansen * 20 * 1455 gr

3é * G. Hager * 16 * 1398 gr

4é * L. Dijkema * 14 * 1378 gr

5é * F. Visser * 9 * 1345 gr

6é * J. Gerringa  * 5 * 1133 gr

Nog even gezellig na kletsen.

Vak B Trekvaart 21 t/m 39

1é * J. Brink * 22 * 2794 gr

2é *  H. Bekkema * 39 * 1219 gr

3é * J. Mijnheer * 35 * 1157 gr

4é * F. Alma * 23 * 1036 gr

5é * L. Pander * 32 * 935 gr

6é * A de Vries * 37 * 931 gr

Klik hier voor alle fotos

Goed geregeld Broodjes en snert enz. in de aanbieding.

Vak C Trekvaart 40 t/m 59

4é * O. Teitsma * 61 * 674 gr

5é * D. Meinen * 65 * 658 gr

6é * H v/d Veen * 72 * 645 gr na loting

Deze toppers komen al jaren in kootstertille om een hengeltje uit te gooien.