Betaalwater

Vrijdag 17 juli was het dan eindelijk zover! Een week lang vissen bij Fishing Adventure, op de diepe zandwinplas Het Rutbekerveld bij Enschede. Op dit prachtige water was ik zelf al vaker wezen vissen tijdens een paar teamweekenden, maar nog nooit samen met een goede vriend, laat staan een hele week lang. Het werd een bijzondere week, zoveel kan ik alvast wel verklappen…

Tekst & foto’s: Isaiah Epping

Het zou een onvergetelijke week worden!

Een ding stond vast: gemakkelijk zou het niet worden doordat de plas sinds kort daadwerkelijk als betaalwater wordt aangeboden en de visdruk met het drukker worden meer en meer toeneemt. Maar juist daarom ging ik er, samen met vismaat Maarten Dogger, vol voor. Dit keer vissend vanaf stek 2.
Nadat we al enkele vissen recht bovenop de aangevoerde stekken zagen springen, gingen we vol goede moed de eerste avond in. Helaas verliep de nacht rustig, maar werden we ’s ochtends vroeg heerlijk gewekt door een rustige aanbeet op de verre hengel. Helaas verspeelde ik deze nog voordat ik met de boot achter de vis aan kon gaan. Afijn, nieuwe rig geknoopt, grotere haak erop en de hengel ging meteen terug in de hoop een volgende run te kunnen verzilveren, maar helaas bleef die uit en verliep de dag zonder ook maar een stootje te krijgen. Ondertussen hadden we gezellig bij de buren gezeten en troffen nog enkele kleine voorbereidingen voor de rest van de dagen en maakte ik ook een door de buren gehuurde meervalhengel klaar voor de nacht.

40 hectare met een fantastisch visbestand.

Niet te tillen!

Die nacht kon ik de slaap maar slecht vatten, waarschijnlijk door de vele muggen die op de een of andere manier toch in mijn tent wisten te komen om mij van top tot teen helemaal lek te prikken. Gelukkig verdwenen ze bij het eerste beetje licht, waarna ik dacht dat ik eindelijk even kon bijslapen… nou niet dus. Een keiharde fluiter volgde en ik wist even niet welke hengel het nou was, want onze karperstokken stonden er nog onaangeroerd bij. Tot ik naar links keek en de meervalstok gigantisch zag doorbuigen en zo amper in de steun bleef staan! Ik zette het op een sprint, waarna ik voor het eerst in mijn leven met zo’n hengel stond te drillen met het idee een goede meerval gehaakt te hebben, totdat er ineens een enorme steur recht voor mijn neus het water uitklapte. Tijdens eerdere sessies had ik hier al enkele steuren gevangen, maar dit was duidelijk veel groter en lomper exemplaar dan die 60 kilo steur van een jaar terug. Een hevige dril volgde waarbij ik zelfs drie keer bijna over de kant het water in werd getrokken, terwijl ik volop in de hengel moest hangen om alles een beetje onder controle te houden. Gelukkig duurde de dril met het zwaardere materiaal dit keer ook niet langer dan 20 minuten en bleef ik de eerste seconden vol verbazing kijken wat ik nu weer gevangen had. Het enige wat ik tegen mijn vismaat zei was: “wat is de grootste steur van het water?” Na een hoop moeite om de vis in bedwang te houden in het water tijdens het opmeten, kwam de vis, een Beluga steur, toch echt op 236 cm uit! Vier centimeter meer dan de grootse steur tot dan toe gevangen door ervaren steur- en meervalvissers. Het meerrecord was verbroken!

Niet te tillen…

Wat een ongelooflijk oermonster!

Zo’n grote vis wegen is onverantwoord, maar we wisten van enkele locals wel dat de vis tegen de 140 kilo aan kon zitten en volgens sommigen zeggen zelfs over de 150 kilo. In ieder geval te zwaar om te tillen, zoveel was zeker. Mijn zondag was in ieder geval al helemaal goed!

Nat pak

De rest van de dag verliep rustig bij ons en er werden af en toe wat kleinere karpers gevangen door de buren tot de volgende middag. Toen ik na weer een stille nacht maandagochtend rustig wakker werd, had ik een idee. Vrijwel iedereen viste met standaard boilierigs en redelijk wat voer erop, dus wilde ik juist wat anders doen. De verre hengel werd binnen gedraaid en voorzien van een choddy met een kleine pop-up. Bij het inleggen van de rig voerde ik slechts een handje tijgernoten en enkele sweet peanut bollen bij.
Dinsdagmiddag resulteerde dit in een volgende run en meteen pakte ik de boot om de vis achter het talud vandaan te halen, weg van de scherpe rand. Eenmaal boven de vis en de eerste glimp van de vis gezien te hebben dachten we beide dat het een kleinere spiegel was. Het bleek echter een 22 kg spiegel te zijn en mijn oude record werd verbroken! Wat een heerlijk gevoel was dat zeg! Uiteraard werd dit gevierd met een nat pak.

Mijn nieuwe record… en een nat pak!

De dagen erop bleven helaas zeer rustig totdat de buren die donderdagavond genoodzaakt waren in te pakken en wij onze kansen konden (ver)spreiden, waarna er vrij snel al een nieuwe run volgde, ditmaal op een van de hengels van Maarten en niet veel later mocht ik zijn eerste, kleine spiegeltje van de sessie scheppen. Vlak daarna liep dezelfde hengel nog een keer af en was het mijn beurt om een tweede kleine spiegel te landen. Prachtige visjes voor de toekomst! Helaas bleef het die avond en nacht weer stil. De sessie zou eigenlijk de volgende ochtend aan zijn einde lopen, maar gelukkig mochten we nog twee extra nachten blijven zitten. Top!

Prachtige visjes voor de toekomst.

Eind goed al goed

Vrijdagochtend kreeg ik dan toch nog bij het eerste beetje licht weer een keiharde run op de verre hengel. Het voelde ditmaal niet als een karper en een steur zou wel hebben gesprongen…. Minuten tikten voorbij en de vis bleef maar de diepte induiken. Uiteindelijk was ik een goede 20 minuten verder en werd het duidelijk dat de vis moe begon te worden en kwam dan ook vrij snel naar boven. Tot mijn grote verbazing kwam er een meerval boven. Ik riep gelijk naar Maarten dat hij wakker moest worden! Een meerval had ik namelijk nog nooit gevangen, dus ging ik ook weer uit mijn dak toen ik hem eindelijk in het net had zitten. Een meerval van rond de 140 cm, een leuk formaat om mee te beginnen leek mij zo!

Mijn eerste meerval.

Nadat ik de meerval had terug gezet, lieten we alle hengels op de kant om zo de rust een beetje te laten terugkeren op de stekken, maar voerden die ondertussen nog wel aan om die avond er weer op te gaan vissen. Maar ook die nacht bleef het net als de nachten ervoor erg stil en zagen we ook geen activiteit van vis meer. Maarten trakteerde ons op een heerlijke portie kipschnitzel, maar lang genieten konden we niet, want halverwege onze maaltijd liep ineens mijn verre hengel totaal onverwachts af en moesten we in alle haast gauw de boot weer in, dit keer met de hengel in de handen van Maarten. Eenmaal boven de vis zagen we dat het om een flinke schub ging die ons een stuk op sleeptouw nam. De vis belandde veilig in het net en bleek ook daadwerkelijk een grote schub te zijn die de 20 kilo grens zeker zou passeren. Op de kant werd dat bevestigd: de wijzer van de unster bleef trillend staan op 22,5 kg! Dat betekende ook voor Maarten een nieuw record en uiteraard kreeg hij ook een volle bak water over zich heen!

Deze schitterende schub van 22,5 kg betekende ook voor Maarten een nieuw record.

De avond die volgde leverde ook voor mij nog een leuke steur op en binnen een half uur liep de verre hengel nog een keer af wat resulteerde in een 20,3 kg spiegel. Wat een heerlijke sessie werd het uiteindelijk zo! Helaas draaide de wind die nacht en verliep alles weer heel rustig en pakten we de zondagochtend met een heerlijk gevoel in, terugkijkend op een taaie, maar geweldige sessie bij Fishing Adventure.

Fishing Adventure

Bij Fishing Adventure vis je op een 40 hectare grote zandwinplas die bij Enschede ligt.

Het water kent een heel goed bestand aan karper met meerdere karpers van over de 50 pond, en er zwemmen ook hele grote meervallen en steuren van over de 2 meter. Maar ook witvissers en roofvissers kunnen hier hun hart ophalen, ook vanuit de boot, kajak of bellyboot.

Of vanaf een van de drijvende vissershutten!

Kijk voor meer info op: www.fishingadventure.nl.

Dit is een artikel uit de Beet van oktober 2020. Wil je alle artikelen meteen bij het uitkomen van het blad lezen, neem dan een abonnement! Ga voor een abonnement op Beet magazine naar: shop.beet.nl/category/abonnementen/.