BOTEN & MOTOREN

Nieuwe generatie: veel te kiezen!

In het augustusnummer van BEET vertelde ik jullie over mijn zoektocht naar een nieuwe buitenboordmotor. Noodgedwongen want de 75 pk Evinrude Etec stopte ermee na zeventien jaar trouwe dienst. In mijn zoektocht naar een nieuwe buitenboordmotor heb ik mij beperkt tot de vier marktleiders: Suzuki, Mercury, Honda en Yamaha. Veiligheid, bedrijfszekerheid en minimale belasting van het milieu zijn voor mij ongelofelijk belangrijk, omdat ik wekelijks meerdere keren met de Vislingboot op zee ben. Deel 1 bevatte al veel tips voor de startende bootvisser, of bootvisser die aan een nieuwe buitenboordmotor toe is en in dit afsluitende deel ga ik daar weer lekker mee door…

Tekst: John Willems, foto’s John Willems & redactie

 

Oké, het wordt tijd om mijn onderzoek af te ronden en een besluit te nemen welke 100 pk buitenboordmotor achter de Vislingboot komt te hangen. Ik zal de belangrijkste punten even samenvatten. De nieuwe generatie motoren van de vier merken zijn 4-takt watergekoeld en leveren bijna gelijke vermogens. Ze bezitten allemaal brandstofinjectiesystemen, waardoor ze veel zuiniger, stiller en met minder trillingen lopen. Bovendien is de verbranding veel schoner, waardoor ze voldoen aan alle emissie-eisen en dat is veel beter voor het milieu. Nog een voordeel: de motoren presteren goed bij lage snelheden, zoals bij trollen. Dat was met de vorige generatie motoren beslist niet het geval. Bij deze motoren werd de lucht- en benzineverhouding geregeld door een carburateur en niet door een brandstofinjectiesysteem. Een bekend nadeel was verzuipen en uitvallen bij lage toerentallen. Bij tweetakt motoren helemaal vervelend, want dan slaan de bougies ook nog eens vet, doordat je vaart met een mengsel van olie en benzine.

 

De motoren van de vier marktleiders zijn ook een stuk lichter in gewicht geworden, zijn bijzonder goed beschermd tegen inwerking van het zoute water en hebben trollingcontrol voor varen met lage toeren (in stappen van 50 tpm).

De motoren van de vier marktleiders zijn ook een stuk lichter in gewicht geworden, zijn bijzonder goed beschermd tegen inwerking van het zoute water en hebben trollingcontrol voor varen met lage toeren (in stappen van 50 tpm).

 

NIET EENVOUDIG

Een keuze maken uit dit topsegment motoren is beslist niet eenvoudig. Eigenlijk niet te doen, want wat mij betreft zijn ze allemaal geschikt voor mijn manier van (op zee) vissen. Hoewel… regelmatig ben ik aan het trollen in het havengebied en rond wrakken. Yamaha biedt trollingcontrol in het standaardpakket aan. Dat is een klein voordeel. De dekking van dealers en de service/onderhoud die ze aan buitenboormotoren kunnen leveren, in en rond IJmuiden, is prima voor alle merken. Als zodanig niet doorslaggevend voor mijn keuze, maar wellicht voor jou wel handig om te onderzoeken, wanneer je een buitenboordmotor wilt aanschaffen.
Je snapt het al: ik ben er nog niet uit. Wellicht is het handig om een aantal bootvissers te vragen naar hun ervaringen. Zo gezegd zo gedaan. Ik begin weer bij visvriend Kees Wiggers. Hij blijkt zijn sportvisserleven lang met Yamaha te varen en is lyrisch over de bedrijfszekerheid van deze motoren. Ook zeebaarsexpert Marco Haarmans vaart het liefst met Yamaha. Volgens hen behoudt een Yamaha motor heel lang zijn waarde. Handig bij inruilen, maar het zegt ook wat over de waardering van mensen die met Yamaha varen. Bovendien is het weinige onderhoud eenvoudig bij Yamaha motoren en zij hebben beide het gereedschap ervoor. Zowel Kees en Marco bieden aan om dit onderhoud belangeloos voor mij te doen. Dat is toch geweldig. Heerlijk zulke visvrienden.

 

Met de nieuwe motor naar de zeebaarsstekken.

Met de nieuwe motor naar de zeebaarsstekken.

 

Tijdens een bootvisdag op de Waddenzee met het IJZZV spreek ik John Beun. Naast fanatiek sportvisser is hij ook tweede kapitein bij de KNRM en werkt veel op zee. Hij heeft dus ervaring met varen onder zeer zware omstandigheden en vertelt me dat de KNRM vrijwel volledig gaat overstappen op Yamaha. Belangrijkste reden: bedrijfszekerheid en betrouwbaarheid.

 

De rest van het artikel lees je in Beet Magazine nummer 8, dat begin oktober zal verschijnen. Voor een abonnement op Beet Magazine ga je naar: https://shop.beet.nl/category/abonnementen/.