De grenzen in Europa zijn open voor visreizen, maar de ene grens wat meer dan de andere. De besmettingscijfers gaan op en neer en daarmee ook de kleurcodes van de landen en de regels om te mogen reizen (in en uit). Dat kan een hoop vragen en onzekerheid opleveren als je een visreis hebt geboekt bij een reisbureau. Maar er zijn ook zekerheden en garanties.

Je weet maar nooit wat de dag van morgen brengt in deze coronatijden.

Garanties

Er kunnen vragen opkomen als: wat als onze visreis niet door kan gaan doordat er strengere regels zijn of misschien zelfs een gehele lockdown? Wat gebeurt er als het reisbureau failliet gaat? Zijn we al onze zuurverdiende centen dan kwijt? Vragen die onrust en onduidelijkheid geven bij veel mensen. Gelukkig zijn er ook een aantal duidelijke garanties voor jou als consument. Althans; als het visreisbureau waarbij je geboekt hebt, voldoet aan de wettelijke eisen.

Weet waar je aan toe bent voor je op reis gaat.

Deze eisen zijn heel simpel:

Als de geboekte visreis niet door kan gaan door coronamaatregelen/-beperkingen, dan heb je als klant de keus om je geld terug te krijgen, je visreis te verplaatsen of een voucher te krijgen voor hetzelfde bedrag (die je alsnog kunt inwisselen voor teruggave van je geld).

Gaat de reisorganisatie waarbij jij een pakketreis (combinatie van accommodatie, visboot, overtocht/vlucht) hebt geboekt in deze barre tijden failliet? Dan krijg je je geld terug! Wie al op visreis is wanneer dat gebeurt, wordt zonder daarvoor extra te hoeven betalen ook nog eens gerepatrieerd. Dit heeft de overheid goed vastgelegd in de reisgarantie-regeling. (let op: dat gaat dus alleen op voor pakketreizen en niet voor losse vluchten, zelfgeboekte accommodaties etc.)

Ontspannen op visvakantie…

Als je een visreis hebt geboekt of wilt gaan boeken, dan raden we je daarom aan om het betreffende reisbureau de volgende twee simpele vragen te stellen:

  1. Kan ik mijn geld terugkrijgen als de visreis wordt geannuleerd door corona-maatregelen?
  2. Bied jullie organisatie een reisgarantie-regeling aan voor mijn visreis, ofwel is het visreisbureau aangesloten bij een erkend reisgarantiefonds?

Indien op een of twee van deze twee vragen het antwoord ‘nee’ is, dan voldoet de reisorganisatie niet aan de verplichte wettelijke eisen en loop jij als consument het risico om in het slechtste geval zelfs je geld kwijt te zijn. Met een eenvoudig mailtje weet je dan precies waar je aan toe bent. Zelfs in deze moeilijke tijden zijn er voldoende zekerheden in het leven van de visreiziger.