Visservice biedt dit jaar gedurende twee weken visreizen aan in Tromsø. Met het unieke all-in concept kunnen vissers onbezorgd op reis gaan, want alles voor een week vissen wordt geregeld. Eten, drinken, vlucht, boten, visgidsen, bedenk het maar en het is er. En als het er niet is, wordt het geregeld.

Tekst – Michiel Vlaar (Visservice), foto’s – Visservice

Robert Wognum en Chris de Vries, eigenaren van Visservice.

Na een prachtige eerste week is de tweede groep op zaterdag aangekomen in het Noord-Noorse plaatsje Tromsø. Na een kleine autorit hebben we de popelende sportvissers geïnstalleerd in ons viskamp. Aangezien het al laat in de middag was en de dagen hier snel korter worden in deze tijd van het jaar, zijn we het water niet meer opgegaan. Er is lekker gekookt door visgids Chris, we zijn gaan knopen, er is kunstaas geselecteerd en de pilkers en shads zijn even bemoedigend toegesproken. Alles klaar om morgen snel op pad te kunnen. Nog even genieten van dat prachtige Noorderlicht, een borrel, een goed gesprek en slapen maar!

Bertus, Chris en een prachtig getekende kabeljauw.

Na een stevig ontbijt gingen wij als goed uitgeruste vissers het fjord op. Opzoek naar wat de diepte onder de boot te bieden heeft! Snel genoeg bleek dat het kunstaas de bemoedigende woorden als zeer inspirerend ervaren hebben. Op een van onze favoriete plekken ging het van aanbeet naar aanbeet. Vlak na de middag ging er gelijk weer een oud PR de vuilnisbak in. Bertus kreeg een zware klap op de lijn waarna de slip het zwaar te verduren kreeg. Vakkundig werd er een dikke kabeljauw naar boven gedrild. Met het zonnetje boven ons was het een heerlijke, eerste dag!

Een tevreden sportvisser.

De volgende dag had de zon plaatsgemaakt voor een licht wolkendek. De ongeduldige vissers die al vroeg wakker waren begonnen de dag op de steiger, waar er direct al leuke gullen gehaakt werden. Wat een leven en agressieve rovers zitten er toch in dit water! Het was een dag als die van gister, maar dan zonder het zonnetje. Veel gul/kabeljauw, koolvis en pollak. Bij terugkomst hebben we een aantal van onze vangsten gefileerd en heeft Chris er een heerlijke maaltijd van gemaakt op de barbecue.

Visgids Jacob voert het precisiewerk uit.

De wateren van Tromsø staan bekend om het vele leven wat hier te vinden is. Door de grillige bodem, met voedsel gevulde zeestromen die met de getijden meekomen en het niet mogelijk zijn om met grote trawlers de bodem af te vissen, is de vis hier rijkelijk te vinden. Het is een groot feest waar de ene jager opgejaagd wordt door een andere jager. Wij kiezen er hier derhalve vaak voor om te vissen met een grote shad of pilker van een gewicht dat goed door de stroming heen komt, met daar boven één of meerdere ‘bijvangers’. Dit illustreert een actie van de ene op de andere vis.
Het is hierbij altijd een zoektocht om zo licht mogelijk, maar zwaar genoeg te vissen. Wij houden van zo licht mogelijk materiaal. Omdat het water hier soms flink door de fjorden kan stromen, is het soms noodzakelijk om zwaar te vissen. Dit wanneer er ook nog flinke wind bij komt kijken of wanneer de getijden hun zware tijd van de maand hebben.

Klaar voor een dag op het water.

De vangsten blijven de dagen in Tromsø een gelijke trend houden. Het is hier een vorm van visserij die zijn weerga niet kent. Wij hebben er deze week voor gekozen om vooral veel actie te hebben door de dagen heen. Het echte grote werk, waarop je je hier ook goed kunt richten, is daarbij niet gevonden. Althans, gevonden wel! Binnen korte tijd volgden twee enorme aanbeten op de woensdagmiddag. Op een wat grotere shad met relatief licht gewicht eraan. De actie was helaas van korte duur. Wij houden altijd vast aan het principe: ‘Wanneer je iets verspeelt, is het altijd een record heilbot geweest.’ Dat dit geen grauwe poon was, mocht wel duidelijk wezen. Wat het wel was. Wij zullen het nooit weten. Dat is en blijf het vervelende en het leuke aan het vissen!

Prachtige visjes die wel boven kwamen kijken.

De donderdag begon overigens met een verschrikkelijke bak regen. Democratisch als wij zijn (mits de veiligheid niet in het geding is) zijn we gaan stemmen of er dan wel gevist moest worden. Gelukkig werd er unaniem voor gestemd. Dus de boten in, zuidwesters en kaplaarzen aan en vissen maar. Net zo vervelend of leuk het verspelen van een vis is, zo is het ook met het vangen van vis. De ene dag vang je alles, de andere dag kun je zwaar aan jezelf gaan twijfelen omdat er geen aanbeet komt. Dit was vandaag ook het geval. Gedurende de dag, met het opklaren van het weer, kwam de vis ook weer in actie. En door de middag heen nam de actie in volume en formaat alleen maar toe. Wij wisten niet meer of we nat waren van de regen, of van het transpireren na alle arbeid, maar we hadden het niet meer koud! Zo werd het een natte dag met een gouden randje.

Letterlijk en figuurlijk een gouden randje aan de dag.

De volgende ochtend werden wij wakker gemaakt door de wind. Het gierde om het huisje heen. Dikke bak regen er bij. Soms heb je van die dagen. Na twee uur lang op de weersapp en uit het raam te hebben gekeken, moesten we de knoop doorhakken. Vandaag varen we niet uit. Te gevaarlijk. De gedreven vissers kozen er zelf ook niet voor om van de steiger te vissen. Als ridder te voet hebben wij een wandeling door de omgeving gemaakt. Ook echt wel leuk om op deze manier wat meer van Noorwegen te zien.

Noors landschap.

Ondertussen zijn wij weer terug in Nederland. Na twee prachtige weken maken wij ons op voor de nieuwe reizen naar Noorwegen in 2023. Het grote plannen is weer begonnen. We gaan weer naar Vevang en later in het jaar naar Tromsø. Komend jaar wellicht een verdubbeling van het aantal weken. Op onze facebook.com/visservice.int vind je veel meer foto’s van deze reis. Mocht je meer informatie willen over wat wij en hoe wij dit doen, kijk dan gerust eens op www.visservice.nl. Graag tot ziens!