foto’s: Johan Struwe en William van Tongerlo

JOHAN STRUWE – Wanneer we tegenwoordig aan bootvissen denken, denken we al snel aan een overvloed aan pk’s, geavanceerde sonarsystemen en flinke polyester en aluminium boten, gemaakt voor de woelige baren op onze grootste viswateren. Maar met dat soort boten mag je helaas niet overal (meer) komen. Steeds meer wateren worden verboden terrein voor brandstofmotoren, en dan biedt een zeer mobiele, elektrisch aangedreven boot uitkomst om toch die verboden vruchten te bevissen. We stellen vandaag de proef op de som, en gaan op pad met de 3.5 meter Polderboat met ePropulsion elektromotor.

Wie met enige regelmaat op de grote, bekende viswateren actief is zal het niet zijn ontgaan dat het steeds drukker wordt met visboten op de gekende stekken. Niet alleen Nederlanders, maar ook Fransen, Belgen, Polen, Zwitsers en vooral héél veel Duitsers komen hier op elke mogelijke dag in de week massaal vissen op de benedenrivieren en randmeren.

Allemaal heel leuk en aardig, en tussen al dat motorengeweld probeer ik zelf met mijn gasten natuurlijk ook mijn visje te vangen, maar soms wil je wel eens even een keer helemaal de drukte uit, en weer even genieten van rust en het water voor jezelf. Ik ben dan ook dolblij voor deze reportage een dag de beschikking te mogen hebben over een heuse Polderboat; een opvouwbare boot, die door elke fatsoenlijke auto op dakdragers kan worden vervoerd, maar die zelfs uitgevouwen in zijn geheel in mijn bus past.

ELEKTRISCHE BB-MOTOR

De boot wordt voor deze reportage geleverd met een elektromotor van ePropulsion, een zeer sterke elektromotor die totaal niet is te vergelijken met de Minn-Kota’s, Garmins en Rhino’s op de ‘grote’ visboten. Dit is een elektromotor die met name is bedoeld als hoofdmotor, en niet als bijmotor. Met het elektrische equivalent van 3 pk past deze perfect bij de lichte boot. Voor mijzelf, en vismaat William die me vandaag vergezelt een nieuwe ervaring. En het strijdtoneel is snel bepaald: De Linge bij Tiel.

Dit stuk rivier is niet toegankelijk voor boten met brandstofmotoren en jaren geleden, toen ik mijn eerste bootje van 3.4 meter had, ben ik er hier wel eens een paar keer ‘illegaal’ op geweest. De bewoners van de huizen aan de rivier zwaaiden met hun vuist wanneer ik weer met mijn knetterende en stinkende 5 pk tweetaktje langs kwam pruttelen, maar in de tussentijd kwamen er toch heel wat rovers aan boord! Het riviertje is immers vrijwel nergens vanaf de oever toegankelijk, dus dressuur is niet echt aan de orde. Een mooie kans om dit nu eens zoveel jaren later, en nu volstrekt legaal nog eens te gaan ervaren!

SNEL IN ELKAAR

Bij het krieken van de dag komen William en ik vrijwel gelijktijdig op het vertrekpunt aanrijden, en we beginnen meteen met het in elkaar zetten van de Polderboat. Dit is echt een fluitje van een cent, en veel eerder dan we vooraf hadden verwacht kiezen we het ‘ruime’ sop. Het vergt slechts een paar handelingen om van de opgevouwen ‘surfplank’ een volwaardige visboot te maken, inclusief banken, een stoel en natuurlijk de elektromotor.

Opvouwbare Polderboat

Het is slechts een kwestie van de boot op het gras uitvouwen, deze met de meegeleverde houten spreidstok op spanning te zetten, de banken en uiteindelijk de spiegel te monteren, de boot te water te laten en aldaar de elektromotor te plaatsen. Met twee man echt een klusje van niks. Bij het opstappen is het wel even een vreemde gewaarwording wanneer je een grote visboot bent gewend: doordat ook de bodem uit flexibele kunststof bestaat, lijkt het in het begin net alsof je op een waterbed stapt. Desondanks voelt de boot uitermate stabiel aan en heb je meteen een veilig gevoel. Eerlijk is eerlijk: dit is natuurlijk geen boot om het Hollands Diep, de Waal of het Volkerak mee op te gaan, maar op kleiner water komt de Polderboat beslist tot zijn recht.

Zeker hier, op dit idyllische stukje rivier midden in de prachtige Betuwe. Varend tussen boomgaarden en slaperige dorpjes genieten we eerst van het prachtige uitzicht en vooral de rust die tussen de mistflarden op ons neerdaalt. Rust die we in het dagelijkse, hectische leven zo vaak ontberen. Zachtjes en muisstil glijdt het prachtige landschap aan ons voorbij. Een ijsvogeltje flitst als een helblauwe schicht langs de oever en koeien staan ons al herkauwend loom aan te staren. Maar goed; er moet ook gevist worden, want er ligt een vrijwel onbevist bestand aan rovers aan onze voeten!

ZELFS DE KOEIEN STOORDEN ZICH NIET AAN ONS VOORBIJVAREN

TROLLEN IS HET DEVIES

Aangezien het een redelijk monotoon viswater betreft, besluiten we om slepend te gaan vissen met niet al te grote crankbaits. Zo vissen we effectief de meeste meters water af, en maken we naast snoek ook kans op al die andere rovers die ook deze rivier bevolken. Als hengels kiezen we voor 35-grams korte spinhengels, met daarop een goede molen uit de 2000-serie. Deze zijn opgespoeld met 12/00 gevlochten lijn, en afgewerkt met een 85/00 fluorocarbon leader met daaraan een fastach clip. Zo kunnen we snel van kunstaas wisselen indien nodig.

Als kunstaas hebben we een ruime verzameling plugjes van alle merken, kleuren en duikdieptes mee. Ook hebben we wat chatterbaits mee om een paar ondiepe kommetjes mee uit te werpen. Gelukkig is de Polderboat ruim genoeg om ons en onze spullen moeiteloos te herbergen. Het is echt geen moment krap, en dat valt me reuze mee van een boot die ik zojuist uit de laadruimte van mijn bus heb gehaald. De ePropulsion elektromotor wordt ingesteld op 55 Watt, waarmee we zo ongeveer 6 km/h varen. Een mooi gangetje in deze tijd van het jaar, waarin het water nog relatief warm is, en de vis dus nog best een sprintje wil trekken voor een lekker hapje.

En dat blijkt, want ineens zit William met een kromme hengel. Een puntgave baars heeft zich aan zijn plugje vergrepen. We zijn razendsnel van de nul af! Ook zelf mag ik een aantal baarzen kortstondig uit hun element halen, dus dat geeft hoop. Maar dan ineens een veel hardere beuk op de lichte hengel en de slip schreeuwt het uit van plezier! Snoek? Na een pittige dril komt er ineens een schitterende grote winde langszij, en die is nog lang niet van plan om zomaar op te geven. Nog enkele runs volgen, maar uiteindelijk mag ik de prachtige vis met de hand landen.

Wat zijn het toch een enorme vechtjassen! Tijdens een gidsdag eerder in de Biesbosch deze week verspeelden we nog een groter exemplaar, maar deze is binnen. Een typische vis van de Linge, want we hebben er hier al zoveel gevangen de afgelopen jaren. Wat wel vervelend is, is de enorme hoeveelheid drijfvuil. De planten zijn hier nu duidelijk aan het afsterven, dus we moeten om de paar meter ons kunstaas bevrijden van de slierten kruid die overal ronddrijven. Het mag de pret niet drukken…

MET DE ePROPULSION ELEKTROMOTOR BEN JE WELKOM OP VERBODEN PARELTJES

 

BAARZENBAL

Ondertussen vangen zowel William als ik de ene baars na de andere. Qua formaten van klein tot middelgroot, en vaak slaan twee hengels tegelijk krom wanneer we weer door een schooltje baarzen komen met ons kunstaas. Het houdt je in elk geval bij de les. We zitten inmiddels al ruim in de dubbele cijfers aan baars, als William ineens een andersoortige aanbeet krijgt. Een miniatuursnoekje heeft zich in de crankbait vergist. Dat is soort nummer drie.

Ondertussen trollen we langs een stuk waar ik vroeger echt behoorlijk veel snoek heb gevangen vanaf de kant. Even extra geconcentreerd blijven dus nu. En dan ineens een harde dreun op de hengel, en een slip die meters lijn moet geven onder de snelle run van een gehaakte grote snoek. De hengel gaat zo krom als een hoepel, en dat letterlijk tot in het handvat, maar dan ineens valt alle spanning weg van de lijn.

BAARZEN KWAMEN MET ENIGE REGELMAAT IN DE BOOT

Verslagen kijken William en ik naar elkaar, en naar de enorme kolk in het water zo’n tien meter achter ons. Dit had dé vis van de dag geweest… Beslist meterplus, en wellicht nog groter. Maar ondanks dat de vis zo dichtbij is, is deze verder weg dan ooit. Het hoort er helaas bij. De vele baarzen die we na deze verspeelde snoek nog mochten vangen kunnen die pijn helaas niet verzachten. Bij een afgraving aan de rivier vlak bij de plek waar we de Polderboat te water hebben gelaten proberen we het nog een tijdje werpend met chatterbaits.

Ondanks het ‘waterbedgevoel’ gaat staand werpend vissen ook prima vanaf deze opvouwboot, en dat is de zoveelste meevaller. Helaas reageert er helemaal niets op onze heftig vibrerende aasjes, dus we zetten de terugtocht naar de auto’s in. Eenmaal bijna ter plaatse komen we een Duitse kantvisser tegen, die zojuist met zijn telefoon zijn vangst van een snoek van zo’n 80 centimeter aan het vereeuwigen is. Het is maar oneerlijk verdeeld vandaag…

HET AFBREKEN VAN DE POLDERBOAT IS EEN FLUITJE VAN EEN CENT

SNEL WEER OP WEG

Het afbreken van de Polderboat gaat minimaal net zo snel als het opbouwen. Wanneer we bij het startpunt aankomen is de taakverdeling meteen duidelijk: William pakt eenmaal aangemeerd eerst alle visspullen en de elektromotor aan, en samen trekken we de boot weer aan wal. De banken en de spiegel verdwijnen weer vliegensvlug in de grote meegeleverde tas, en de boot wordt weer tot een ‘surfplank’ opgevouwen.

De lithiumaccu wordt weer van de elektromotor losgekoppeld om op te laden, en de boot zelf verdwijnt weer in de laadruimte van mijn Toyota ProAce. Het is slechts een kort ritje naar het Utrechtse Westbroek, waar ik deze superslimme opvouwboot met een beetje pijn in mijn hart weer bij eigenaar Willem inlever. Want met zo’n extreem mobiele visboot, waarvoor je geen trailerhelling nodig hebt, en waarmee je vrijwel overal mag vissen op maagdelijke wateren, gaat er wel degelijk een wereld voor je open.

Er is immers zoveel meer prachtig water in Nederland dan de delta, de grote rivieren en de randmeren, en deze wachten erop ontdekt te worden door sportvissers die out-of-the-box denken in de keuze van hun visgronden. Voor hen is de Polderboat niet alleen een hele slimme investering, het geeft je de mogelijkheid te vissen op de vele ‘verboden’ vruchten die dit land rijk is. En dat zijn er meer dan je denkt!

 

|> Dit artikel is te lezen in de Boten en Motoren Special Beet 9  NU te koop voor € 6,95 in de betere hengelsportspeciaalzaak en de boekhandel.

 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste hengelsportnieuws?

Met een abonnement van Beet ontvang je 9X per jaar je favoriete hengelsportmagazine NU met 50% KORTING!  Zo blijf je thuis en onderweg op de hoogte van de laatste nieuwtjes, lees je blogs van bekende hengelsporters en artikelen van onze redactie voor slechts € 3,33 per nummer.