Betrouwbaarheid en een gunstig brandstofverbruik maken Suzuki populair in Nederland. Zo populair dat het merk zich dit jaar, voor de twaalfde opeenvolgende keer, de marktleider in buitenboordmotoren mag noemen. Toch betekent het niet dat ze bij Suzuki achterover gaan leunen. De brede line-up is uitgebreid en meer buitenboordmotoren beschikken over het prijswinnende Lean Burn-principe. Ook lanceerde het merk het Multi Function Display en komt het in januari 2021 met een innovatief filter dat schadelijke microplastics uit het water haalt.

Tevreden gebruikers: visgids Sean Wit (links) en tv-kok Herman den Blijker (rechts).

Suzuki staat al jaren voor technisch vooruitstrevende motoren met een zeer hoge betrouwbaarheid, een laag verbruik en uitstekende prestaties. Onder sportvissers nam dit jaar de populariteit van Suzuki verder toe. Wat in eerste instantie leek op een moeilijk vaarseizoen, kreeg een verrassende wending. Niet alleen de sportvisserij bloeide enorm op, ook het aandeel bootvissers is gestegen. Bij Suzuki zagen ze een flinke stijging over de hele linie, ook bij de motoren van 8 tot en met 15 pk, een segment waarin het al vanaf 9.9 pk een motor met injectie levert, die schoner en zuiniger is. Die 9.9 pk is meteen een bijzonder model om aan te stippen: het gaat hier om de 9.9DFB, een betaalbare tweecilinder viertakt van 327 cc met elektronische brandstofinjectie. Een topper in deze populaire klasse, die bovendien met zijn 44 kg nog net draagbaar is om achter de visboot te hangen.

De portable DF4 met nieuwe striping.

 

Roofvisboten

De line-up van Suzuki buitenboordmotoren start bij een ‘Light & Easy’ 2,5 pk model en eindigt pas bij het enorme DF350A vlaggenschip, dat dit jaar overigens gezelschap kreeg van de fonkelnieuwe DF300B met duo-prop. Dit systeem werd eerder al onderscheiden met een innovatie-award. Die laatste modellen vind je terug op big-gameboten die het op tonijn, marlijnen en haaien voorzien hebben. Nederlandse sportvissers kunnen natuurlijk met iets minder pk’s vooruit op onze grootste rivieren en meren. Een gewilde motor op de roofvisboten is nog altijd een 30, 50 of 60 pk  buitenboordmotor, al is de trend naar 90, 100 en 115 pk nadrukkelijk aanwezig. De Suzuki DF30A (30 pk) en Suzuki DF60A (60 pk) waren afgelopen jaar sterk vertegenwoordigd in de verkoopcijfers. Deze modellen worden niet alleen gebruikt in diverse sloepen, maar ook vaak op roofvisboten. Ze zijn licht, compact, stil, betrouwbaar en daarmee perfecte motoren om zorgeloos mee te varen.

Een splinternieuwe Suzuki DF140BG met tal van nieuwe specs…

 

Efficiëntere modellen

De nieuwe Suzuki DF115BG en Suzuki DF140BG zijn niet alleen de eerste in hun klasse met het Drive-by-Wire systeem, maar voegen daar ook het volgende aan toe:

  • Onderhoud gaat eenvoudiger door simpelweg het bovenste deel van de engine cover te openen om bv het oliefilter te verwisselen.
  • Rond het oliefilter is een Oil Spill Catcher geplaatst die het morsen van olie tegengaat.
  • Een Water Detection Fuel Filter detecteert de aanwezigheid van water in de brandstof.
  • In vergelijking met de vorige versies is bij beide modellen het brandstofverbruik verminderd met 5-7% bij gemiddelde en hoge snelheden (DF140BG) en 5-6% bij cruisesnelheid (DF115B).

 

Drive-by-Wire

Bij Suzuki stoppen de ontwikkelingen nooit. Dit jaar introduceerde het merk twee nieuwe viercilinder buitenboordmotoren: de Suzuki DF115BG en de Suzuki DF140BG. Beide buitenboordmotoren zijn de eerste in hun klasse die beschikken over Drive-by-Wire; een toepassing die een snelle gasreactie en accelleratie oplevert en tevens het brandstofverbruik vermindert.

Je moet er maar opkomen: een filter om microplastics op te vangen (rechts)! 

 

Clean Oceans

In januari 2021 komt daar nog een opvallende innovatie bij. Op diverse modellen wordt er een optie aangeboden die microplastics uit het water van de buitenboordmotor filtert. Zo levert Suzuki een belangrijke bijdrage in de strijd tegen deze milieuvervuilende plastics. Het Micro Plastic Collecting Device, zoals de naam luidt, wordt als filter na de thermostaat in de motor geplaatst. Het filtert het water dat ná de koeling weer terug het oppervlaktewater in stroomt. Op deze manier is er geen vermogensverlies voor de motor, terwijl de microplastics wel uit het water worden gefilterd. Suzuki probeert dit filter al in 2021 als optionele accessoire aan te bieden. De intentie is om het in de toekomst tot de standaarduitrusting van een buitenboordmotor te laten behoren. Een mooie toevoeging aan het Clean Oceans Project waar Suzuki al 10 jaar aan werkt. Alwéér een reden om voor Suzuki te kiezen.

Voor alle informatie, klik hier.