Andre Meijer organiseerde met team VGB Noord een koppelwedstrijd in Zuidlaren. Gelukkig was ik vrij snel met Andre in contact gekomen en Roelof Koekoek en ik stonden al vrij snel op de lijst van deelnemers. Dit water is altijd zeer gewild bij de witvissers onder ons.

Nog lekker donker

Deze keer bleek het toch iets anders te zijn. Er konden 20 koppels meevissen en de wedstrijd was dan pas deze week vol. Waarschijnlijk heeft dit met de periode te maken. Veel mensen zijn nog aan het werk en anderen hebben graag een week rust tussen kerst en oud en nieuw.

Nog even wat overleggen.

Wat rust dat paste mij ook wel, maar ik wilde dit natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Gelukkig had ik weinig te doen aan de voorbereiding, Roelof had nog genoeg maden over om casters van te maken zodat ik mooi achterover kon leunen. Helaas was dit van korte duur, er was thuis ook nog genoeg te doen.

Gerard Exel zit er klaar voor.

Ik kreeg van Jeroen Jansen te horen dat we om halfacht/kwart voor acht moesten loten. Jeroen was nog even op bezoek geweest bij mij, nou dat heb ik geweten. Hij was nog niet thuis of hij belde alweer dat ik zelf maar even moest kijken hoe laat er geloot moest worden. Toen bleek dat het loten pas om kwart over acht was wist ik genoeg. Helaas had ik Roelof al doorgegeven dat het halfacht moest zijn.

De Familie Stoevelaar

Vanmorgen in de auto naar Zuidlaren. Ik had precies uitgerekend dat ik om acht uur in Zuidlaren zou zijn. Helaas ging dat niet op. Ik was een kwartier te laat. Mijn berekening had er niet bij in gecalculeerd dat er een optocht tussen Meppel en Pesse was. Door de mist was er een bestuurder die meende dat hij maar 40 km per uur kon rijden. Dit zorgde voor een mooie optocht.

Klik hier voor meer fotos.

Jelle Oosterveen druk bezig met zijn andere hobby. (Fotograferen)

Op dit traject had ik al bijna al mijn brood opgegeten. In Zuidlaren aangekomen was de loting al gedaan. Iedereen ging direct naar zijn stek. Roelof had nummer 6 geloot net bij een bootje. Dat kon nog weleens voordelen hebben. Spullen opbouwen en ik had nog wat tijd over om wat foto’s te maken.

Het laatste stukje van het parcours.

Wat foto’s en wat praten en ik kom erachter dat ik naar mijn stek moet. We mogen al beginnen. Weer te laat. Daar zal Roelof niet blij mee geweest zijn. Op de plek aangekomen direct een paar ballen voer cuppen en vissen maar. Het duurde niet lang of de eerste vissen melden zich al.

Klik hier voor meer fotos.

Andre was vandaag bij de sportschool.

Het maakte in het begin niet uit of je nu in het midden of aan de overkant viste. Er werd volop gevangen. Wij waren niet de enige die goed vingen, je zag overal de hengels naar boven gaan en de vissen over het water schieten. Dit ging de hele wedstrijd zo door en ik had toch tegen de 200 vissen, ik was halverwege maar gestopt met het aantikken van de telling. Dat was op 148 stuks. Er werd dus weer heel goed gevangen in Zuidlaren. De vorige keer dat wij hier een koppelwedstrijd visten moesten we lesgeld geven.

Veel vis gevangen.

Na de wedstrijd werd het al snel duidelijk dat we ook deze keer lesgeld gegeven hebben. Op ons stuk waren we net niet laatste. Het voelde alleen wel zo. Jurjen Bulten had minder maar hij viste alleen. Dat hield in dat we weer een lesje hebben gehad en dat we nog veel te leren hebben. Wat aantallen betreft doen we het nog niet zo gek, alleen de kilo’s is nog een probleem.

Jeroen Jansen kan er wel om lachen.

We kwamen in ons vak gemiddeld een kilo of zeven te kort. Dat wil zeggen dat het toch een kunst is om het goed te doen. Een schrale troost is wel dat er vandaag de gehele vaste stok top uit het Noorden aanwezig was. En Jeroen Jansen natuurlijk niet te vergeten. Ondanks dat hebben we een leuke dag gehad en hebben we toch weer wat geleerd. Vooral van de gebroeders Besseling naast ons. Deze muiters wisten de wedstrijd te winnen met maar liefs 28 kilo. Top gedaan mannen.

Albert zit te wachten op de rest van de vangst.

Volgende keer maar weer wat leergeld betalen en maar hopen dat we wat dichterbij komen.

De Witvisser.

De uitslag

Bij veel koppels is het verschil klein.

Zit er wel wat in?

Klik hier voor meer fotos.

Kom maar op met de weegschaal.

Nu de vissen van Vasco er nog bij en dat was genoeg voor de winst.

Martijn Bakker heeft ook weer zijn best gedaan.

De Winnaars van vandaag Vasco en Collin Besseling.