JORIS NIEUWENHOFF – Het zit er alweer op, vandaag hebben we de laatste dag gevist. Helaas maar tegelijkertijd is het ook weer goed geweest. We hebben echt goed gevangen de afgelopen week. De hoeveelheid kabeljauw en koolvis waren enorm. De heilbot, zeewolf, lom en schelvis zijn ook in goede mate gevangen. En de bonus van uiteindelijk meer dan 100 bultrugwalvissen die zich ongestoord lieten bewonderen maakten deze visreis wel heel bijzonder.

Op deze laatste dag is er in het klassement niets meer verandert. Dat kwam door de toch best harde wind en soms harder dan voorspelt. Windkracht 5 met stoten tot 7 leek soms wel 6 met stoten tot 8 en dat was niet echt relaxed.

Jaap en Reindert hadden het al gauw gezien vanochtend na een sessie op zee. Zij zijn een wandeling gaan maken door de bergen van Skarsvag en hebben genoten van het uitzicht. Zo ook Ferry, Wouter en Hans en ook Theo en John hebben een wandeling gemaakt.

Joop en Rob hebben nog tot 13 uur gevist en nog een paar vissen gevangen maar het venijn zat hem in de staart. In de ochtend ging ik met Erik, Johan en Joost mee op de boot. En in de middag zou ik ook nog even met Sjoerd, Sietse en Roland meegaan. Aangezien beide groepen uit 3 personen bestonden en de boten met 18 voet prima zijn voor 3 personen had ik als begeleider/ gids besloten om mijn visspullen aan wal te laten om me volledig op de gasten te kunnen concentreren.

Bij aankomst om 8 uur bij de steiger geeft Joost aan te veel last te hebben van zijn lies en niet mee te gaan. Dus we waren uiteindelijk met 3 man aan boord. Ik mocht ook de spullen van Joost gebruiken dus zogezegd zo gedaan.

Ook wij ondervonden in de ochtend dat het lastig was om goed te kunnen vissen met wind van links en stroming van rechts. We hebben het geprobeerd en een paar kabeljauwen en koolvissen gevangen maar het mocht geen naam hebben.

Om 12 uur ben ik overgestapt op de boot van Sjoerd en Sietse en die bleken pa Roland thuisgelaten te hebben. Die had ook geen zin in de harde wind en al het gedoe erbij. Dus daar kon ik toch ook een hengeltje uitgooien op deze boot en heb ik snel de hengel van Joost geleend die er niet bij kon zijn van de andere boot.

We hebben 3 stekken aangedaan maar ook hier was het niets om over naar huis te schrijven en uiteindelijk koos ik voor een mooie geul van 40 meter diepte links van “shitisland”. Dit eiland is letterlijk wit doordat de vogels het helemaal ondergescheten hebben en het stinkt ook nog. Na een drift van 10 minuten klapt mijn hengel dubbel terwijl ik mijn aas al 3 a 4 meter boven de bodem heb.

Het massieve gewicht was direct voelbaar, maar er gebeurde eigenlijk niet zo veel behalve dat de vis zich liet zakken naar de bodem. Maar geen run, hij ging niet door de slip, helemaal niets maar enkel massa.  Nadat ik hem de eerste keer naar boven had gewerkt schrokken we van het formaat en zagen we direct dat hij goed gehaakt was.

Maar veel verder liet hij het niet komen en ging er met een flinke vaart weer vandoor naar 40 meter diepte. Toen de vis de tweede keer naar boven kwam waren we in totaal 35 minuten bezig en Sjoerd haakte de heilbot perfect in zijn onderkaak en wist de haak het flying gaf er ook in 1 keer doorheen te trekken.

Daarna hebben we het staart touw weten te bevestigen en de vis naast de boot te stationeren. 180 cm gaf het meetlint aan en ik was in de wolken want dit soort grote vissen zijn bijzonder zeldzaam. Zonder Sjoerd en Sietse was dit heel anders gelopen. Top mannen. Goed gedaan en bedankt voor de goede hulp! Met een lach en een traan konden we deze schitterende vis weer in het element terug laten zwemmen. Man wat waren we blij!

En dan is er natuurlijk de traditie van de 50 kilo + heilbot. Degene die zo een speciale heilbot vangt mag de haven inspringen. Dus Johan en ik waren de klos. Onder luid gejoel en daarna applaus zijn zowel Johan als ik het 5,6 graden koude water ingesprongen. Het blijft de grootste eer die je kan behalen als visser in Noorwegen. En dan is het extra lekker.

Daarna hebben we in het Christmas House genoten van een heerlijke vissoep en daarna King Crab en wafels met koffie. Een waar feestmaal. Met natuurlijk de prijsuitreiking.

• Alex kreeg de prijs als grootste doorzetter. Na de eerste dag erg zeeziek te zijn geweest heeft hij alle dagen doorgezet, ging het steeds beter en toch gevist en genoten.

• Hans had de grootste zeewolf met 68 cm

• Sietse had de grootste koolvis ingestuurd met 85 cm

• Sjoerd een kabeljauw van 119 cm

• Johan had (met hulp van Joost) de grootste heilbot gevangen van 162 cm.

Ze kregen allemaal mooie prijzen van Cinnetic met onder andere molens, hengels en shads en natuurlijk een visreis.nl cap.En daarmee komt deze mooie visreis ten einde en vliegen we morgen weer naar huis. Het was me een genoegen om deze visreis te mogen begeleiden. De sfeer was weer top.

Graag tot een volgende keer!