Savage Gear Heilbot Festival – Dag 1

JORIS NIEUWENHOFF –  Het liep toch anders! Maar eerst de reis, want die was eigenlijk best goed. Nog wel even snel een noodpaspoort op Schiphol, maar doordat we altijd op tijd afspreken, was dat ook snel gefikst en konden we met 18 vissers en 1 begeleider als stuiterballen op weg naar Kopenhagen, Oslo en Alta. Het was wel jammer dat er 2 koffers misten van Arie en Arie. (Maar als het goed is, worden die morgen gebracht.)

De bus stond ook netjes klaar en om 18.00 uur waren we goed en wel in Havøysund. Best gelopen, zeggen we dan maar. Hier konden we onze intrek nemen in onze appartementen. Deze zijn allemaal ruim van opzet, zodat de meesten zelfs hun eigen slaapkamer hebben. En we hadden in de avond nog een kleine bonus door wat flarden van het Noorderlicht die door Marijn werden opgemerkt.

De goed uitgeruste Arronet 23,5 voet visboten met 135 – 150 PK motoren, een heel grote Garmin plotter en zijn prima onderhouden. De boten liggen op 10 tot 50 meter afstand lopen en de supermarkt op 150 meter. Al met al een perfecte combi dus. Maar dan heb je altijd nog het weer.

In de dagen voordat we hier aankwamen, woedde hier een serieuze storm en daar hebben we de laatste stuiptrekkingen van meegekregen. En vandaag zag het er niet uit dat we er überhaupt uit konden om te vissen. Maar het liep toch anders 😊. Want de wind was natuurlijk niet weg en de golven ook niet, maar de omstandigheden waren uiteindelijk toch wat minder slecht dan voorspeld.

We konden natuurlijk niet overal heen, maar aan de zuidzijde van het noordelijk gelegen eiland Hjelmsøya was het mogelijk om te vissen. En dat is beter dan binnen zitten. Dus om 10 uur hebben we de veiligheidsbriefing gedaan met betrekking tot de regels van dit viskamp. En daarna mochten we eropuit.

Lekker kop in de wind, hengel in je hand en vissen vangen. Nou ja, dat laatste gold wel voor iedereen wat betreft de aasvissen die we vingen, maar daarna was het toch best lastig om een serieuze vis te halen.

Natuurlijk zijn er altijd een paar uitzonderingen. Jos ving vandaag de eerste heilbot van zijn leven. Maar dat het er nu een exemplaar van maar liefst 156 cm was, kwam toch enigszins als een verrassing. Bij de briefing ’s ochtends zei hij nog: “Ik ga de haven niet in.” Maar dat is voor later.

Jos had ook nog een goede aanbeet en Mark moest alle zeilen bijzetten toen een mega-exemplaar zijn spoel bijna leeg trok. Helaas schoot de haak los en was een kleine GVD niet van de lucht.

Arjan en zijn maten hadden vandaag de lokale gids mee aan boord en dat leverde Arjan een mooi exemplaar van 127 cm op. Verder was het een lastige dag qua omstandigheden: wind, stroming, golven en weinig vis. Maar ja, jullie weten het ook: A bad day of fishing is better than a good day at work.

Morgen gaat de wind wat verder liggen en krijgen we wat meer speelruimte om te vissen. Maar de eerste bonusdag hebben we al te pakken. We gaan er morgen weer goedgemutst tegenaan en ook dan komt er weer een verslag.

Ook nog leuk om te vermelden is dat we een huisvos hebben. Hij gaat zelf netjes zitten in afwachting van een visje. Totaal gewend aan mensen niet zoals het hoort, maar het is wel een grappig beestje.

PS hoe zit dat eigenlijk met dat “bad day of fishing” als dat je werk is?