REDACTIE – Voor Beet gaan we op bezoek in Vianen in het hart van Nederland. We bezoeken daar het Europese distributiecentrum van Hidea, een Chinees buitenboordmotor merk dat in ons land nog niet zo bekend is. Hidea produceert sinds 2008 outboards en is inmiddels de grootste buitenboordmotorenfabrikant van China.
100.000 STUKS PER JAAR
John Cramer, de Nederlandse salesmanager van Hidea Europe, vertelt over de achtergronden van het bedrijf. “In de Hidea fabriek in Hangzhou, op ongeveer 200 kilometer van Sjanghai, werken 400 man. Daar produceren ze in een echt supermoderne fabriek met robots en een automatische assemblagelijn in totaal 14 modellen buitenboordmotoren. Het spectrum loopt van 2,5 – 130 pk. Omdat het een echt Chinees bedrijf is, dat kennen we van de automobielindustrie, staan kwaliteitsverbetering en innovatie voorop. Alle motoren moeten tegenwoordig voldoen aan internationale standaarden en daarom is het hightech Hidea productieproces ISO 9001 gecertificeerd. Jaarlijks verlaten al zo’n 60.000 machines de fabriek. Maar het plan is om de productie op te schroeven naar 100.000 stuks. Want de vraag naar onze zuinige, betaalbare en sterke buitenboordmotoren is wereldwijd enorm.”
SCHOON
De Hidea buitenboordmotoren zijn inmiddels in 70 verschillende landen op zes continenten te koop. Behalve in Azië zijn ze nu verkrijgbaar in Australië, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika. En nu dus ook in Europa, dat in rap tempo vanuit Vianen wordt veroverd. In de showroom staan alle modellen keurig belicht opgesteld en blikvanger is een opengewerkt model. Een enorm scherm van negen grootbeeldtelevisies laat de productie in China zien en we zijn onder de indruk. De fabriek ziet er extreem schoon uit en door de video begrijp je hoe Hidea zoveel units kan produceren. De motoren worden tegen corrosie beschermd door voorbehandeling van de metalen onderdelen en een veelzijdige behandeling in de uitgestrekte lakstraat.
URENTELLER
We nemen even de modellen onder de loep, want bij elke motor is wel wat bijzonders te vertellen. De kleinste is een 2,5 pk die voor minder dan 750 euro verkrijgbaar is. Simpel, licht en praktisch. De 5 en de 6 pk zijn ook 1 cilinder motoren. Met een gewicht van 24 en 28 kilo zijn deze populaire motoren nog prima te tillen. Maar de 6 pk heeft een unieke eigenschap die je bij geen enkele andere 6 pk vindt. Deze kleine motor is er nu met een interne accu en start dus elektrisch. Dat is fijn voor kinderen en oudere watersporters die niet met de hand willen of kunnen starten. De IB lijn met (Internal Battery) loopt nu van 6 tot en met 20 pk. De 8 en 9,8 pk motoren zijn tweecilinders en deze compacte motoren kun je dus ook elektrisch starten dankzij de kleine interne accu. Toch wegen deze tweecilinders maar 42 kilo. Ook de 15 en 20 pk motoren zijn tweecilinders, maar die wegen 60 kilo. Van de 2,5 tot deze 20 pk levert Hidea motoren met carburateur. En ze hebben een duidelijk zichtbare urenteller onder de kap, zodat je precies kunt aflezen hoeveel de motor heeft gedraaid.
EFI
De grotere EFI (Electronic Fuel Injection) motoren hebben allemaal elektronische geprogrammeerde brandstofinspuiting. Het begint bij een tweecilinder 20 pk EFI model. De 30 en 40 pk zijn 747 cc driecilinders. Andere driecilinders zijn de 50 en 60 pk, maar die hebben ongeveer 1 liter cilinderinhoud. Op dit moment zijn de grootste motoren in het gamma de 115 en 130 pk. Het zijn 1,8 liter viercilinders en met een gewicht van 180 kilo zijn het oersterke machines. Op Boot Düsseldorf wordt een nieuw topmodel, de 200 pk outboard gelanceerd.
ELEKTRISCH STARTENDE 6 PK
Voor Beet proberen we twee motoren uit en we beginnen met de 6 pk, die kleine motor die elektrisch start dankzij een kleine interne batterij. Als je de sleutel op de 6 pk omdraait, maakt de motor na een kort moment van twijfel een omwenteling en slaat vervolgens direct aan. De motor loopt zo rustig en soepel als bij een ééncilinder motor mogelijk is. Verder merken we dat het met de trekkracht wel snor zit. De aluminium, 11 voet RIB waar de motor aan hangt, is 3,30 m lang, heeft 46 cm diameter tubes en weegt 74 kilo. Met de bestuurder en de benzinetank voegen we daar nog eens minimaal 100 kilo aan toe. Dankzij de 6 pk Hidea komt de RIB zelfs in plané, al moeten we daarvoor ons gewicht naar voren in de boot verplaatsen. Maar het is beslist bijzonder om met een elektrisch startende 6 pk motor de 175 kilo totaalgewicht met een snelheid van 23 km/uur over het water te jagen. Ook na een dag lang plagen door de motor zeker 10 keer te laten afkoelen en opnieuw starten slaat de motor zonder haperen aan. Voor deze compacte, elektrisch startende motor voorspellen we een gouden toekomst.
VIERCILINDER 115 PK
De tweede test is die van de viercilinder Hidea 130 pk achter een 450 kilo wegende en 5,80 m lange aluminium RIB. Samen met de 180 kilo wegende motor komt deze combinatie met een tank brandstof op ongeveer 750 kilo. Het testvaren doen we met twee man aan boord, waarmee het totaalgewicht oploopt naar ongeveer 900 kilo. Starten is lopen, dat is direct duidelijk. Wel produceert de motor wat rook bij het starten, vermoedelijk stoom door het verhitten van de overvloedige hoeveelheid water in de lucht. De motor heeft elektrische trim en tilt en is dankzij de multi-point elektronische brandstofinjectie lekker zuinig. Het motorgeluid is beperkt, niet helemaal stil, want dat wil je ook niet bij een 1,8 liter viercilinder. Wat je wel wil, is pure power. En dat proberen we op het open water uit.
TOERENBEGRENZER
De prestaties zijn prima, de motor doet alles wat je van een 115 pk mag verwachten. De acceleratie is soepel, ook vanuit het middelste toerenbereik. Als we door de golven springen, slaat de toerenbegrenzer toe om de motor te beschermen en dat is uiteraard alleen maar goed. We klokken de top op 65 km/u. Een uitstekende prestatie voor deze 180 kilo wegende viercilinder. Het is een motor die uitstekend past bij RIB’s, consoleboten of snel varende tenders. Het design is modern, de kwaliteit merk je goed tijdens het varen.
SCHAALGROOTTE
Door de schaalgrootte van de productie zijn Hidea’s in elke vermogenscategorie het gunstigst geprijsd. Dan is het extra veelzeggend dat de fabriek op de motoren liefst vijf jaar fabrieksgarantie geeft. Kijk voor meer informatie op hideaeurope.com