BOOTTEST RIVER 460XR MET HONDA BF 30

Professionals of andere mensen die veel varen hebben behoefte aan betrouwbaar gereedschap. Dan kom je uit bij een onverwoestbare en betrouwbare combinatie zoals de River 460 XR met Honda BF30. Voor hengelsporters die er vaak met de boot op uit trekken is deze no-nonsense consoleboot uitermate geschikt.

KLEIN BEGINNEN
Als je veel vaart en de boot regelmatig op de trailer vervoert, is het fijn als je een boot hebt die eigenlijk onverwoestbaar is. De River’s zijn zo sterk gebouwd, dat je ze zonder schade met een voorhamer kunt bewerken. In het rotomould productieproces worden kunststof korrels in een stalen mal gegoten, die wordt verwarmd en rondgedraaid, dus geroteerd in de mal (mould). Door de warmte plakken de korrels aan het staal vast, precies in de vorm van de mal. Zo ontstaat een dikke, kunststof laag die praktisch niet kapot te krijgen is. Bijzonder van River is, dat de boten uit drie lagen zijn opgebouwd in een sandwich met een schuimlaag tussen twee keiharde PU lagen. Dat maakt ze sterker dan de concurrenten met alleen twee holle lagen.

COMBINATIES
De River’s zijn er in de kleuren grijs, wit, zwart, rood en blauw, maar je kunt ook combinaties maken. De motorisering begint bij een elektromotor of een 9,9 pk Honda. Wij testten de snel varende combinatie met 30 pk bij importeur MCR Rijnzicht. Dit bedrijf uit Katwijk heeft jarenlange ervaring met de verkoop van River boten en biedt als enige voor dit model speciaal aangepaste afdekhoezen en passende rubberen stootlijsten. Ook heeft Rijnzicht de console klapbaar gemaakt, zodat je met een doorvaarhoogte van maar 80 centimeter onder de laagste bruggetjes door kunt. Op het zonnedek voorin zijn speciale visstoeltjes te plaatsen en ook andere accessoires zijn leverbaar, zoals hengelhouders, fishfinders, een visbun of andere hengelsport-accessoires.

MOTOROPTIES
Voordeel van een elektromotor of een brandstofmotor met klein vermogen is dat je geen vaarbewijs nodig hebt. Dat ligt anders voor de geteste combinatie met een Honda BF 30, die stationair heel stil is en trillingsarm draait. Het is een 552 cc driecilinder, met automatische choke en elektronische brandstofinspuiting. Deze viertakt loopt op euro 95 loodvrij. Deze motor heeft een 10A dynamo waardoor de accu altijd wordt opgeladen, zelfs bij stationair varen. Als je niet vaart kun je de staart met de elektrische trim gemakkelijk uit het water tilten. De River 460 XR heeft een klein zwemplateau en is zelflozend. Als je met meerdere mensen vaart is het verstandig om de loosgaatjes met een stop af te sluiten, want deze liggen maar een paar centimeter boven waterniveau. Maar de onzinkbare sandwich rompconstructie geeft altijd een veilig gevoel.

LAMMETJE
De River 460 XR is gemakkelijk te manoeuvreren. Je kunt om de eigen as cirkelen en doordat het bootje stabiel is, laat het zich mak als een lammetje achteruit varen of afmeren. Stationair voldoet de combinatie goed. Met slechts 4,5 km/u vaar je fluisterstil en stabiel. Als je gaat accelereren merk je het forse koppel van de motor. Dan steigert de River twee tellen om daarna vlak door te zetten, maar graag wil stuiteren. Een klein beetje gas terugnemen is dan voldoende om de boot tot rust te brengen. De topsnelheid is afhankelijk van de belasting van de boot. Solo klokten we 47 km/u, met twee volwassenen bleef de teller steken op 40 km/u.

KIND
De River 460 XR is een onverwoestbaar no-nonsense bootje dat het kind in je naar boven haalt. Omdat het zo sterk is, kun je het als ouders gerust meegeven aan de kinderen of aan je wat onhandige buurman. De River is groot genoeg voor 3 volwassenen en klein genoeg om een kind mee te leren varen. Met een totaalgewicht van rond de 300 kilo is de boot gemakkelijk te traileren. De hoeveelheid plezier op het water hangt niet af van de grootte van de boot, maar wel van de kwaliteit. Wat dat betreft is deze River 460 XR een goede keuze.
Meer info: www.mcr-rijnzicht.nl

gerelateerde artikelen

Instagram