Het geweldige record meerval verhaal geschreven door Bart Castricum: Het is inmiddels eind augustus en het einde van de zomervakantie nadert. Nog maar drie dagen en dan mag ik weer aan de arbeid, maar voor die dag ga ik nog één keertje vissen samen met mijn maatje Roy Noom. Beiden hebben we een heerlijke vakantie achter de rug. Ik aan de Lot in Frankrijk, Roy eveneens in Frankrijk, maar dan aan een andere rivier. De nodige meervallen zijn er gevangen en dat was prachtig. Maar wat er die ene dag in Nederland is gebeurd, dat is misschien nog wel veel mooier!

Op de rivier valt altijd wat te beleven.

Beiden terug van een heerlijke, maar verdiende vakantie, besloten we het er op een vrijdag nog een keer op te wagen. Roy en ik belagen al vijf jaar meerval in Nederland en dat doen we niet zonder succes, maar gisteren zaten we een beetje in dubio. Er stond namelijk een aardige westenwind 4, welke een bootsessie soms meer dan lastig maakt. Maar we trokken de stoute schoenen aan en zouden wel zien waar het schip zou stranden, toen wisten we nog niet, wat we nu wel weten.

Dauwpieren zijn meervalaas numero uno!

Pinkdik

We vissen vanuit een mooi ingerichte aluminium boot die van alle gemakken is voorzien. Hij is volledig afgestemd op de meervalvisserij vanuit de boot. We varen weg van de trailerhelling en krijgen zo nu en dan een flinke splash water van de romp voor onze kiezen door de opzwellende golven. We kijken elkaar aan en denken: ´dit wordt weer zo’n zwaar dagje´. Maar zo nu en dan laat een zonnestraaltje zowaar wat van zich zien. We zijn een uurtje onderweg en hebben de eerste vissen al waargenomen op de dieptemeter. Helaas waren deze vissen nog niet echt van plan zich te verbijten aan een flinke hap dauwpieren onder de clonkteaser. Maar dat kan in een fractie van een seconde veranderen!

Ook interessant om te lezen – Geschiedenis van het meerval record:

Meerval record 15 mei 2016 – Roy Noom vangt 212 cm meerval

30 april 2018 – Catrinus Hakze vangt 215 cm meerval

Klopjes met het kwakhout

We driften weer een paar honderd meter verder wanneer er zich op het scherm van de dieptemeter een mooi signaal aftekent. Boven ons aas, maar onder onze boot zit een meerval en hij stijgt. We draaien het aas een meter boven deze vis en Roy geeft met het kwakhout drie klopjes, de vis hikt gelijk omhoog om de meter afstand te overbruggen. Inmiddels moet de vis met zijn bek tegen het aas hangen want de signalen van mijn aas en de vis zijn nu versmolten tot één. Bovendien zijn Roy en ik het erover eens dat dit een behoorlijk grote vis moet zijn. Het minieme streepje waar zijn signaal mee begon is inmiddels uitgegroeid tot een dikke lijn, zo dik als mijn pink.

De vis neemt de boot meermalen op sleeptouw.

Op sleeptouw

Maar de vis zwaait af en zakt langzaam van het aas weg. Drie klopjes met het kwakhout doen de vis keren. De meerval stijgt tergend langzaam naar het aas, waar seconden uren lijken te duren. Mijn hartslag vliegt omhoog want dit zou weleens mijn persoonlijk record kunnen zijn. Maar de vis zakt weer. Zonder wat te zeggen gooit Roy er weer drie clonks uit om de vis te laten keren. de vis reageert gelijk. Hij stijgt door en komt tot enkele centimeters van het aas. Vervolgens begint mijn inline hengel langzaam door te buigen.

Gelukkig kan ik het geduld opbrengen om nog even te wachten. Wel ben ik ondertussen al met een hartslag van 200 gaan staan. De top zakt nog verder door totdat deze het wateroppervlak bereikt. Nu is het tijd om de haak te zetten. Ik zet de haak met een ferme tik, maar de hengeltop blijft staan waar hij stond en alleen de blank komt omhoog. Voor de zekerheid zet ik de haak nog twee keer, zo weet ik zeker dat die haak goed vast zit. De meerval heeft bij de laatste tik pas in de gaten wat er gebeurt en begint als een malle naar de bodem te duiken. We worden gelijk op sleeptouw genomen en de meerval trek enkele meters lijn van de reel.

Wanneer de vis bovenkomt, zien we pas hoe groot de meerval werkelijk is!

De dril verloopt zwaar en we weten beiden dat dit een nieuw persoonlijk record moet gaan worden. Dus enige rust en kalmte is gewenst tijdens de dril. Ik begin wat lijn te winnen al zien we op de dieptemeter dat de vis zich nog steeds rond de bodem begeeft. “Dit moet een buffel zijn!”, zegt Roy tegen me. “Dat weet ik wel zeker”, kan ik door adrenaline overmeesterd nog net uitbrengen.

Nieuw PR

Na een minuut of tien, zien we de eerste luchtbellen aan de oppervlakte verschijnen. Dat is vaak een teken dat de dril op zijn einde loopt. De meerval komt snel boven, ook omdat we gewoon maximaal konden drillen op open water. Naast de boot moeten we nog even op onze tellen passen, met een buitenboordmotor en een elektromotor nog te water.

Dat zijn van die ondingen in deze situatie. Je moet er niet aan denken dat zo’n vis in de eindfase van de dril verstrikt raakt in een van deze twee. De boot ligt bovenwinds van de vis waardoor Roy de vis in de luwte van de boot bij zijn kaak kon grijpen. Eerst met één hand, maar al snel plaatst hij zijn tweede hand ernaast. Deze meerval hebben we schaakmat, “yes!” Een personal best zo te zien! Roy trekt de meerval in de boot en inmiddels zijn we al zo op elkaar ingespeeld dat ikzelf de elektromotor alvast wat omhoog zet.

Van een minimaal streepje, via een pinkdik signaal naar een nieuw Nederlands record!

Meerval record

Tijdens de dril hebben we al besproken dat we zo naar een strandje toe zouden varen om deze vis op de foto te zetten en hem goed op te meten. We leggen de boot aan en laten de vis in die tijd in het water om op adem te komen. De onthaakmat wordt uitgevouwen en vastgelegd met een paar keien op de hoeken van de mat. Roy heeft de camera bij de hand en we bewegen ons naar de mat. Amper krijg ik de meerval op de mat, maar met behulp van mijn maat krijgen we de vis naast het meetlint. Eerst lezen we 225 cm af. “Huh wat?!” Roep ik. “Oh het meetlint ligt iets voorbij zijn kop”, Zegt Roy. Maar na secuur meten, wat nog niet eens meevalt als je met zijn tweeën bent, meten we deze gigant af op 222 cm.

In deze tussentijd hebben we dit op video vastgelegd. Want inmiddels weten we hoe we een recordvis moeten vastleggen, in 2016 ving Roy al zijn voormalige NL record van 212 cm. Snel maken we nog wat foto’s voor het nageslacht en vervolgens geven we de vis terug aan het ruime sop. De vis zwaait ons sierlijk gedag met zijn immens lange staart. “Oh yeah!” Wat een vangst.

Wat een supervis: dik, lang én een nieuw Nederlands record!