Tijdens onze visreizen doen we er alles aan om ons materiaal in perfecte staat te houden. Vaak is de bagage zo afgewogen dat er weinig reservemateriaal mee kan. Daarom ben ik op locatie extra voorzichtig. Dit begint al bij de verplaatsing van je onderkomen naar de boot.
Voorzorgsmaatregelen bij Verplaatsing
Hengels transporteren: Zorg ervoor dat er geen haken aan de hengels hangen en haal ze uit elkaar om breuk of kapotte ogen te voorkomen. Soms moeten de hengels mee in een busje of pick-up, dus extra voorzichtigheid is geboden.
Hengel veilig neerleggen: Leg je hengel nooit op de grond; iemand kan er zomaar op staan of er kan iets op vallen waardoor de blank barst. Neem altijd een relinghouder mee met klittenbandsluiting, zodat je je hengel staand kunt vastzetten
Tips voor Gebruik van (Kunst)aas
Hang de haken van je (kunst)aas nooit in een oog van de hengel. Vooral in Noorwegen zie je mensen dat doen, en dat gaat vaak mis. Zware kunstaasjes met een loodkop kunnen gaten in je hengel slaan of de voering van je oog beschadigen.
Leg je kunstaas op de bodem van de boot of hang het aan een slappe lijn aan de steun waar de hengel in staat.
Onderhoud van Materiaal
Houd je materiaal zo schoon mogelijk. Na een visdag op zout water is het aan te raden om alles wat met zout water in aanraking is geweest af te spoelen met lauw kraanwater. Dit voorkomt roest op je ogen. In de tropen wordt het afspoelen vaak dagelijks voor je gedaan. Als dat niet het geval is, kun je de deckhands vragen om dit te doen.
Reparatiekit en Reserveonderdelen
Voor noodgevallen neem ik altijd een kleine reparatiekit mee. Deze kit bevat:
- Secondenlijm (3 mini-tubes)
- Naaigaren
- Een klein potje lak (dat ik na de trip weggooi)
- Een rol ducttape
- Reserve (top)ogen (een tussenoog kun je missen, maar een ontbrekend topoog betekent ‘game over’)
- Een Leatherman
Zorg er ook voor dat je onderdelen hebt die bij specifieke molens of reels zijn geleverd, evenals een gevulde reservespoel. Dit is handig voor extra lijn, maar ook voor het geval je spoel beschadigd raakt. Een nieuw topoog kan met naaigaren op zijn plek worden vastgezet en afgelakt. Na de reis kun je de hengel netjes laten repareren door een hengelbouwer of in je lokale hengelsportzaak.
Nazorg Thuis
Als ik weer thuis ben, haal ik al mijn hengels uit de hoezen en controleer ik de ogen en blank op beschadigingen. Beschadigde lak en krassen werk ik bij met blanke lak. De molens en reels krijgen een grondige poetsbeurt, waarbij ik de bewegende delen met olie of vet behandel. De body maak ik schoon met een doek die ik inspuit met WD-40.
Medische Kit voor Mensgerelateerde Noodsituaties
Naast mijn reparatiekit neem ik altijd een kleine medische kit mee aan boord voor mensgerelateerde ‘reparaties’. In mijn vistas zit altijd:
- Een mini-betonschaar (van Knipex – om haken door te knippen, zelfs de haken van 450 gram shads!)
- Lange pleisters (die twee keer om een vinger heen kunnen)
- Vingerbob (verband om een vinger af te binden)
- Vingercondooms (om de vingerbob droog te houden)
Als een bloeding te heftig is, kun je deze dichtlijmen met secondenlijm en vervolgens met vingerbob en -condoom de wond watervast afwerken. Dit lijmen doe ik natuurlijk alleen in noodsituaties! Het allerbeste is om je hengels, molens en lijf heel te houden… #jointheclub!