Onderhoudstips van de visgids

Met een buitenboordmotor van Yamaha ben je absoluut spekkoper. Met een hoog vermogen en koppel bij een laag gewicht beschik je over het beste dat de markt te bieden heeft! Ook de levensduur is bij een Yamaha altijd zeer hoog, zeker wanneer deze conform de voorschriften wordt onderhouden.

Tekst en foto’s: Johan Struwe

KLEINE MOEITE, GROOT PLEZIER

Voor het grote onderhoud, zoals servicebeurten ga je natuurlijk naar een Yamaha servicepunt, maar er is ook veel dat je zelf kunt doen om de levensduur van je motor te verlengen. Niet alleen leuk en eenvoudig om te doen, maar ook een prima methode om de technologie achter jouw Yamaha beter te leren kennen. In deze column beschrijf ik een aantal eenvoudige handelingen die tijdens het aankomende visseizoen het verschil kunnen maken tussen een probleemloze visdag en een vervelende storing.

OLIE ALTIJD OP PEIL

Het is altijd van groot belang om voor de visdag de olie van je Yamaha te peilen. Een te laag oliepeil zorgt immers voor extra slijtage en oververhitting van je buitenboordmotor. Olie is echt het levenselixer van elke brandstofmotor, dus wil je zeker weten dat er niet te weinig, maar zeker ook niet te veel olie in het carter aanwezig is. Bij een teveel aan olie creëer je namelijk overdruk in je carter, wat voor veel schade aan je motor kan zorgen!

Controleren of het peil op orde is doe je met de peilstok, die net als de olievuldop in het geel is uitgevoerd. Zo kun je hem gemakkelijk vinden. Zorg ervoor dat het oliepeil tussen de minimum- en maximumaanduiding staat, dan zit je altijd goed. Ook dient de olie helder te zijn. Is deze zwart? Dan is die aan vervanging toe. Yamaha adviseert als olie de Yamalube 10W30 te gebruiken. Zo zit je altijd safe.

Eenvoudig peilen. Niet op peil? Vul dan bij met Yamalube 10W30 olie!

Eenvoudig peilen. Niet op peil? Vul dan bij met Yamalube 10W30 olie...

Eenvoudig peilen. Niet op peil? Vul dan bij met Yamalube 10W30 olie.

Eenvoudig peilen. Niet op peil? Vul dan bij met Yamalube 10W30 olie.

LIJN IN DE SCHROEF

Een andere goede gewoonte, zeker aan de start van weer een nieuw visseizoen is om even de propeller van de aandrijfas te halen en deze te controleren op vislijn. Wanneer je met je vislijn in de propeller komt (iets wat zeker bij mij als visgids nogal regelmatig voorkomt) zal deze zich steeds strakker in de aandrijflijn wikkelen. Iets wat je schroefaskeerringen vaak niet al te prettig vinden. En als deze het begeven komt er water in je staartstuk, wat weer een dure reparatie tot gevolg heeft. Het verwijderen en monteren van je propeller is een gemakkelijk karweitje. Neem eerst met een puntbektang de zekeringspen uit de kroonmoer, verwijder de kroonmoer dan met een passende ringsleutel. Nu kun je voorzichtig de propeller van de aandrijfas verwijderen. Pas daarbij op dat je de splines (de richtingsgroeven in de lengterichting van de as) niet beschadigt. Hierna kun je de lijn rond de as verwijderen. Smeer daarna wat nieuw vet op de as en monteer de propeller weer. Vergeet de borgpen niet!

Vergeet beslist niet de borgpen terug te plaatsen!

Vergeet beslist niet de borgpen terug te plaatsen!

KOELING IS ESSENTIEEL

Wanneer je motor niet goed koelt, zal deze het niet lang volhouden. Gelukkig heeft Yamaha een goed functionerend waarschuwingssysteem, dat met een geluidssignaal aangeeft dat de motor warm loopt en tevens het toerental naar veilige waarden bijstelt, maar uiteindelijk wil je deze situatie natuurlijk voorkomen. Om de werking van het koelsysteem te controleren is er het welbekende controlestraaltje aan de rechterkant van de motor. Een misverstand is dat dit ook daadwerkelijk al het koelwater betreft: het leeuwendeel wordt beneden de waterlijn uitgestoten, buiten het zicht. Toch is het belangrijk om te zorgen dat het controlestraaltje zichtbaar blijft, want dan weet je immers zeker dat de impeller zijn werk doet beneden. Vaak hoopt zich in het kleine gaatje van het controlestraaltje kalk uit het water op, waardoor het geblokkeerd wordt. Even doorprikken met een wat dikkere naald brengt uitkomst. Nog geen controlestraaltje? Controleer dan of het slangetje onder de motorkap goed op zijn plek zit. Is dit het geval en heb je alsnog geen straaltje? Dan wordt het de hoogste tijd om een Yamaha servicepunt op te zoeken.

EEN PROBLEEMLOOS VISSEIZOEN

Als fulltime visgids zit ik het gehele jaar meerdere dagen per week op het water. Daarbij kan ik me geen uitval van materieel veroorloven. Niet voor niets heb ik daarom met volle overtuiging voor Yamaha als motorpartner gekozen. Het absolute toonbeeld van kwaliteit en duurzaamheid. Wanneer je deze onderhoudstips regelmatig uitvoert, kun je vooruitkijken naar een probleemloos visseizoen. Althans wat de buitenboordmotor betreft dan. Voor de vis zul je zelf moeten zorgen en dat is al uitdagend genoeg!