NIET MEER WEG TE DENKEN!
Voerboten, wie kent ze niet? Veel karpervissers hebben er eentje, anderen overwegen om een exemplaar aan te schaffen. Hoogste tijd voor Karperwereld magazine om een voerboot-crack aan de tand te voelen en hem uit te horen. Thijs Last is die ervaren man. Al ruim 10 jaar zet hij met grote regelmaat een voerboot in tijdens het vissen en in die tijd is hij veel wijzer geworden. We hebben hem bereid gevonden zijn ervaringen met ons te delen. Laten we een stukje gaan varen.
Tekst: redactie & Thijs Last, foto’s: Thijs Last
Thijs Last: “Een voerboot is voor mij niet meer weg te denken uit mijn visserij en heeft me al vele extra karpers in mijn net gebracht. Mijn eerste voerboot was de Carpcatcher van Tonny Schrijver. Voor zover ik me kan herinneren heb ik die ergens rond het jaar 2012 aangeschaft. Het aanbod van voerboten was toen minimaal, zeker als je het vergelijkt met vandaag de dag. Tonny had al snel door dat de voerboot heel populair zou worden en was de eerste in de Benelux die met een betrouwbaar exemplaar op de markt kwam. Destijds werden de voerboten uitgerust met loodaccu’s en waren het allen bovenladers (lees: een bakje, waar je jouw rig, lood en voer in legt).

Voor die tijd was dit top! Echter, als ik het vergelijk met vandaag de dag, zeker niet ideaal. Loodaccu’s zijn zwaar en hebben een beperkte levensduur en vaartijd en een lange oplaadtijd. Tegenwoordig kunnen we gelukkig gebruikmaken van lithium accu’s die licht van gewicht zijn, snel opladen en een langere levensduur hebben. Tevens zijn de meeste voerboten gebouwd als onderlader (bak met klep). Het nadeel van de oude bovenlader is dat je voorzichtig moet zijn bij het uitvaren en erop moet passen dat je het lood/rig niet uit de bak trekt tijdens het uitvaren of terugtrekken van de boot wanneer je een eindje over je stek bent gevaren.”

Wat zijn duidelijke beperkingen van een voerboot?
“De grootste beperking van een voerboot is dat het een lomp ding is om mee te nemen en een goede voerboot een behoorlijk prijskaartje heeft. Voor een goede voerboot met dieptemeter moet je snel denken aan een prijs van rond de €2000,-. Ik reken hier een goede lithium accu, tablet + houder, batterijen voor je handzender + lader en tas bij. Natuurlijk zijn er goedkopere bootjes te koop in een prijsklasse van tussen de €500 en €1250, soms zelfs inclusief dieptemeter en gps. Het grote nadeel van deze bootjes is dat wanneer er iets stuk gaat, dit meestal problemen blijft geven ook nadat het gemaakt is. Maar ondanks de kwetsbaarheid van deze prijsklasse boten zijn er genoeg tevreden gebruikers. Echter, zit je veel aan de waterkant, spaar dan door en schaf meteen een goede boot aan van een van de bekendere merken. Verder zijn er tegenwoordig meerdere compacte bootjes op de markt, sommige passen zelfs in een speciaal op maat ontwikkelde rugzak die het een heel stuk makkelijker maakt om die boot mee te nemen.”
Is een voerboot een ultiem wapen of soms ook een blok aan je been?
“Een voerboot kan nog steeds een ultiem wapen zijn, zeker in de winterperiode! Daarnaast maakt een voerboot het vissen voor een hoop mensen een stuk efficiënter omdat het vele malen makkelijker is om op hetzelfde plekje/vierkante meter te vissen. Het werpend vissen is de laatste jaren alleen maar afgenomen in de Benelux, op wat uitzonderingen na. Wanneer je veel met een voerboot vist, is het wel zaak om jezelf scherp te houden en je bewust van jouw aanpak te zijn. Bij veel mensen – ik betrap mezelf daar ook wel eens op – zie ik dat hun visserij erg stereotype wordt. Kort samengevat; vissen op compacte hoopjes voer en maar blijven zoeken in plaats van je hengels op strategische plekken te positioneren waarvan je weet dat ze er azen.”

Hoe zet jij de voerboot in de wintermaanden in, en waarom?
“De winterperiode is absoluut mijn favoriete periode van het jaar. Het zoeken naar karper met de voerboot is bijna een extra hobby aan het worden en het uitwisselen van screenshots met collega-vissers is daar een groot onderdeel van en erg leerzaam. In de koudere periode liggen de karpers graag bij elkaar. Vind je zo’n groep vissen, dan is het vaak kassa en kun je een hele serie vangen in enkele uren. Heb je de groep vissen verjaagd of leeggevist, dan begin je weer opnieuw met zoeken. Mijn voerboot is uitgerust met een fish finder die zowel een sonar als downscan functie heeft. Ik adviseer je om deze tegelijkertijd te gebruiken (split screen). Op deze manier leer je namelijk het beste alles herkennen, denk hierbij aan karpers, obstakels, planten etc. Om de beste weergave op je scherm te krijgen, is het zaak om heel langzaam te varen met je voerboot.”

Hoe gebruik jij je voerboot met uitvaren?
De handzender van mijn voerboot is voorzien van een keycord die ik om mijn nek kan hangen zodat ik maar één hand nodig heb om mijn voerboot te bedienen en in mijn andere hand de hengel vast kan houden (zie de grote foto aan het begin van dit artikel). Ik vind dit zelf de prettigste manier omdat ik tijdens het droppen van het lood het contactmoment met de bodem wil voelen. Vaar ik iets te ver over mijn stek, dan kan ik simpel de boot terugtrekken. De tablet ten behoeve van mijn dieptemeter zit met een tablethouder vastgeklemd aan mijn handzender, makkelijk en lekker compact. Wat het uitvaren betreft, vaar ik altijd maar één lijn tegelijk uit, dit werkt voor mij het prettigst.”
Zijn er nog speciale manieren om je voerbak te vullen?
“De meeste voerboten die verkocht worden, hebben kleppen en dien je van onderaf te laden. Met andere woorden, je steekt je hand door de klep om van onderaf het lood/rig door de bak te halen en de klep dicht te doen. Bij dat laatste gaat het nog wel eens fout. Bij sommige goedkopere bootjes zijn de randen van de kleppen wat scherp en ligt lijnbreuk op de loer wanneer je geen tube of leader gebruikt. Vis je graag met levend aas zoals maden, gooi deze dan eerst in de bak en leg daar vervolgens wat grondvoer op zodat de maden niet zo snel uit de bak kruipen. Tegenwoordig zijn er ook voerboten die met klepjes worden geleverd om de bakken af te dichten. Die klepjes zijn erg handig, op deze manier kruipt er niks uit of in en wanneer het regent, dan wordt je PVA niet nat. Vis je graag met PVA, let er dan op wanneer je een voerboot aanschaft, dat de bakken hoog genoeg in de boot liggen en er niet bij het wegvaren al water in komt.”

Op dressuurwater reageren de karpers op een voerboot, soms positief, meestal negatief. Wat is jouw kijk hierop?
“Twee jaar geleden heb ik de invloed van mijn voerboot op karpers heel goed kunnen waarnemen. Ik viste op dat moment een wintersessie aan een ondiep water in Frankrijk. Na wat zoeken met de drone had ik de vissen gevonden. Zij lagen in grote getallen (ongeveer 300) bij elkaar. Op een gegeven moment heb ik de proef op de som genomen en gekeken hoe dichtbij ik kon komen met mijn voerboot voordat de karpers hierop reageerden. Kwam ik binnen een straal van ongeveer tien meter, dan verjaagde ik de hele groep en verplaatsten zij zich een meter of vijftig om vervolgens weer rustig op de bodem te gaan liggen. Door mijn ervaringen met snorkelen ben ik erachter gekomen dat het geluid wat een voerboot maakt erg ver draagt onderwater. Daarnaast weet ik van snoekbaarsvissers dat wanneer zij bekende stekken bevissen, de dieptemeter uitzetten en daardoor meer vangen. Zet je dieptemeter maar eens aan op je voerboot en houd je oor er tegenaan, je zult dan een tikkend signaal horen. Allemaal interessante zaken om rekening mee te houden tijdens het vissen.”

Bij welk weertype of water blijft je voerboot in de tas?
“Mijn voerboot blijft alleen in de tas om tactische redenen. Bijvoorbeeld wanneer ik op een water ben waar iedereen met een voerboot vist en ik werpend het verschil kan maken door de stek minimaal te verstoren. Je kan er ook voor kiezen om je stek bij aanvang van je sessie of beter nog een paar dagen ervoor in kaart te brengen zodat je tijdens je sessie minimaal gebruik hoeft te maken van je voerboot. Zeker op ondiep water geeft je dit een voorsprong op de andere vissers. Echter, in de meeste situaties is de verstoring van je stek door je voerboot minimaal, zeker wanneer je een wat langere sessie vist of hebt voorgevoerd. De vis heeft dan al meerdere dagen van jouw voer gegeten en vertrouwen opgebouwd waardoor deze minder argwanend je stek zal benaderen.”

Voerboot, rubberboot of drone?
“Het voorjaar en de zomer lenen zich er perfect voor om met je drone de karpers te zoeken en vervolgens met je voerboot op de juiste plekjes je rigs te droppen. Locatie is nog altijd nummer 1. Vis je dichtbij de vis, dan blijft een aanbeet vaak niet lang uit. Echter, er zijn verschillende situaties die bepalen of ik mijn voerboot of rubberboot inzet. Dit is erg afhankelijk van het type water. Is het water erg wierrijk of vis ik ver uit de kant (125 meter plus), dan zal een rubberboot mijn voorkeur hebben. Zeker wanneer er uit de boot gedrild dient te worden. Vis ik tegen obstakels – bijvoorbeeld een boom of struik die in het water ligt/hangt – dan vind ik het vooral belangrijk om eerst de situatie goed in kaart te brengen. Hoe ligt de boom in het water? Hoe lang zijn de uitstekende takken? Vanaf welke hoek is het obstakel ‘veilig’ te bevissen? Als ik antwoord op die vragen heb, zal ik een keuze maken voor een rubber- of voerboot. Wanneer je de situatie kent, is de keuze meer een persoonlijke voorkeur, los nog van de geldende regels. Is het toegestaan om een rubberboot of voerboot te gebruiken? Let op! Vis je tegen een boom aan en krijg je een aanbeet, leid dan eerst de vis weg bij de boom voordat je in de boot stapt. De kans is namelijk groot, wanneer je meteen in de boot stapt, de vis je met boot en al naar de boom trekt en de vis verstrikt raakt in het obstakel.

Wat voor onderhoud pleeg jij aan je voerboot? Tips?
“Het belangrijkste is om je boot open te maken wanneer je terugkomt van een dagje vissen. Op deze manier geef je eventueel vocht (condensvorming) de ruimte om te ontsnappen. Daarnaast poets ik de boot en laad ik geregeld mijn accu’s op zodat deze lang meegaan. Mocht je een paar maanden niet vissen, zet dan een reminder in je telefoon om een keer je accu’s op te laden. Tijdens het vissen zet ik na gebruik mijn boot in de tent of onder mijn plu en berg ik mijn handzender op in een vochtdichte tas. Dit tezamen zorgt ervoor dat je spullen betrouwbaar blijven. Verder breng ik mijn boot eens in de zoveel tijd naar de bouwer voor een servicebeurt.”

Hoe lees jij je dieptemeter/fish finder af? Hou je rekening met diepte, zoek je stekken én vis op?
“Voordat ik een water ga bevissen, zoek ik altijd naar zoveel mogelijk informatie op het internet. Google Maps laat je vaak al veel zien, zeker wanneer een water een ondiepere zone, zandbanken of begroeiing heeft. Daarnaast vind je van de meeste federatie-wateren dieptekaarten op de site van Sportvisserij Nederland. Door deze informatie van tevoren te verzamelen, weet ik vaak al waar ik moet zoeken op een water en dat scheelt veel tijd. Heb ik deze informatie niet, dan breng ik eerst mijn stek of liever nog het hele water in kaart. Nadat ik de dieptes in kaart heb gebracht, kan ik een inschatting maken waar de vis zich op dat moment begeeft. Bij het gebruik van mijn dieptemeter let ik op de volgende zaken.
Hoe hard is de bodem? Hoe roder, dikker, de streep/bodem op je dieptemeter, hoe harder de bodem. Liggen er obstakels? Is er veel verschil in diepte? Staat er veel wier? Indien er veel wier staat, kun je op je dieptemeter aflezen hoe hoog het wier staat. Wil je op het wier vissen, dan weet je dus ongeveer hoe ver je bovenste kraal van je heli set-up moet komen. Staat er te veel wier en heb je geen rubberboot om de vis te gaan halen? Dan is het wellicht verstandiger om een andere stek te zoeken om niet onnodig vis te verspelen.
Vis je in de winter met de voerboot en wil je je rig zo dicht als mogelijk droppen naast de karpers, dan is het volgende erg belangrijk. Let erop dat alleen het beeld wat rechts binnenkomt op jouw dieptemeter LIVE is. Alles wat naar links verschuift, is alweer geschiedenis. Wil je strak droppen naast de vis, dan drop je dus op het moment dat helemaal rechts in je beeld een scan van een karper verschijnt. Alleen dan lig je er strak naast en dan droppen met een (bijna) slappe lijn, anders komt het lood naar je toe. Wat ook goed werkt, is een paar stappen naar achteren doen en op het moment van droppen naar voren lopen totdat het lood de bodem raakt. Op deze manier zorg je er ook voor dat het lood nauwelijks naar je toekomt, maar voel je wel het contactmoment met de bodem. Doe je dit niet, dan zal je rig/lood verder van de vis afliggen en kan een aanbeet ver weg zijn in de winter. Dit geldt dus ook als je op dieper water vist en boven op je voerstek wil liggen.”

Maak je veel gebruik van GPS/auto pilot en wat leg je dan vast? Wat is interessant om op te slaan?
“Voor het terugvinden van stekken is een GPS natuurlijk een erg handig hulpmiddel. Wanneer je een jaar later terugkomt op hetzelfde water, zijn oriëntatiepunten zoals bomen vaak veranderd en is het terugvinden van stekken zonder GPS vaak lastig of een tijdrovende bezigheid. Daarnaast sla ik plekken op waar obstakels liggen, wierbedden staan of punten waar de vis langstrekt (zwemroute). De auto pilot functie is erg handig. Wanneer je een rig hebt gedropt, druk je de home knop in en vaart de boot automatisch terug naar de stek. Dit geeft jou de gelegenheid om je hengel op de steun te leggen en je lijn op te spannen.”

Wat voer jij allemaal qua aas en is daar ook een voor welke jij graag toepast?
“Wat aas betreft loopt het erg uiteen; boilies, particles, pellets, grondvoer en maden zijn de aassoorten die ik het meeste gebruik. Om je aas verspreid te voeren, zijn er een aantal handige producten die je op je voerboot kan monteren. De meest bekende is de voervijzel, deze laat om de zoveel meter wat voer vallen. Hierdoor ligt je voer verspreid in plaats van compact op een hoopje. Daarnaast zijn er tegenwoordig voerrotors verkrijgbaar. Dit is een bakje dat je vult en door een druk op de knop heel snel ronddraait. Het voer schiet er als het ware uit wat ervoor zorgt dat het 2 à 3 meter rondom je voerboot komt te liggen. Mijn voorkeur gaat uit naar de voervijzel omdat deze veelzijdiger is. Met de voervijzel kun je zowel verspreid voeren, een streep trekken als rondjes varen op de plek waar je jouw rig hebt gedropt.”

Waar moet je op letten wanneer je een voerboot aanschaft?
“Mocht je een voerboot aan gaan schaffen, denk er dan goed over na of je een boot met twee motoren of met één motor wil kopen. Het voordeel van een boot met twee motoren is dat hij om zijn as kan draaien. Echter, de bootjes met één motor hebben tegenwoordig ook een minimale draaicirkel. Bijvoorbeeld de Navigator mini, deze is voorzien van een speciaal roer die dit mogelijk maakt. Wat wel een aandachtspunt is, is dat over het algemeen de boten met één motor een veel langere vaartijd hebben dan de boten met twee motoren.”
Heb je tot slot nog een gouden voerboottip?
“Zoals ik hierboven al genoemd heb is mijn beste tip: vaar langzaam met je voerboot hierdoor krijg je de beste weergave van de onderwaterwereld op het scherm van je dieptemeter. Zorg ervoor dat het beeld van jouw dieptemeter is uitgezoomd anders zal je weinig zien. Dit doe je door twee vingers op het scherm te plaatsen en tegelijkertijd horizontaal naar buiten te vegen.”