Robert Grootenboer – Waar moet je vooral op letten bij het aanschaffen van een bellyboat? Robert Grootenboer probeert je keuze wat makkelijker te maken en zal enkele tips meegeven voor het nieuwe bellyboat-avontuur. ‘De keuze is reuze’, ‘door de bomen het bos niet meer zien’ én ‘appels met peren vergelijken’… Zo kan ik nog wel even doorgaan als het over bellyboaten gaat en dan met name de hoeveelheid keuze erin tegenwoordig. Ze schieten als paddenstoelen de grond uit en zoals altijd met veel keus, wordt het er meestal niet makkelijker op.
SELECTEREN
Tijdens een klein beetje speurwerk naar bellyboaten zie je al snel zdat er verschillende varianten op de markt zijn. We hebben bijvoorbeeld de u-boat, v-shape boat en ponton boat. Drie verschillende types die elk zo hun voor- en nadelen hebben:
U-BOAT
Deze vorm kom je niet zo vaak meer tegen, maar ze zijn nog wel te verkrijgen. Er is natuurlijk een reden waarom deze boats langzaam aan het verdwijnen zijn van de markt. Ten eerste bestaan de meeste u-boaten uit één luchtkamer. Een luchtkamer in de vorm van een ‘u’, vandaar de naam. In het midden daarvan de zitting die vaak uit een lap stof/textiel bestaat en dat is het.
Voordelen: Zijn goedkoper in aanschaf omdat er weinig materiaal aan zit. Mocht de binnenband kapot gaan, zijn deze vaak tegen een bescheiden prijs weer nieuw aan te schaffen en kun je de kosten laag houden bij eventuele reparatie.
Nadelen: Hij heeft vaak maar één band, mocht deze kapot gaan dan loopt de hele bellyboat leeg. Het gedeelte waarop je zit bestaat uit een stuk textiel dat kwetsbaar is bij veel gebruik. De naden waaraan het zitgedeelte is vastgemaakt wordt continu nat en droogt weer, daarnaast zit je er echt ín wat extra druk op de zitting geeft.
V-SHAPE
Ook hier verraadt de naam wat de vorm is. De v-shape is één van de meest verkochte bellyboaten, juist vanwege dit gewilde model. Deze bellyboaten bestaan altijd uit meerdere kamers. Zo heb je altijd een linker en rechter luchtkamer die niet in verbinding staan met elkaar. Een zitgedeelte én rugleuning die óf uit luchtkamers óf uit foam bestaan. Dit klinkt al beter toch? Veel lucht/foam betekent immers meer drijfvermogen!
Een beetje ‘crea Bea’ maakt er zo een complete viskist op!
Voordelen: De vorm van de boat is in een punt gemaakt waardoor waterverplaatsing makkelijk gaat, omdat je veel minder weerstand hebt. Op een lange dag vissen is dit wel zo fijn. Daarnaast heeft hij meerdere kamers en zit je vaak gelijk met óf net boven het water. In de wintermaanden zorgt dit voor een iets warmere bips! V-shape’s zijn in verschillende maten én materialen verkrijgbaar – oeps, weer extra keuze, maar ik kom er straks op terug -. Een v-model is in elk geval veiliger dan een u-boat!
Nadelen: Er zijn redelijk wat instapmodellen te verkrijgen maar helaas zijn deze niet allemaal even goed. Ook de binnenbanden die in de luchtkamer zitten zijn wat duurder. Bij volledig leeg laten lopen zal je altijd weer meerdere kamers opnieuw moeten opblazen en mogelijk weer goed moeten plaatsen.
VERGELIJKEN IN DE MODELLEN
Nu je een idee hebt wat voor modellen er te verkrijgen zijn, gaan we een stapje verder kijken. Elk model heeft namelijk verschillende types liggen en ook daarin zijn behoorlijk wat keuzes. Met behulp van het volgende stappenplan kom je een stap dichter bij je eigen bellyboat.
Stap 1: Wat is je budget?
Bellyboaten zijn te verkrijgen vanaf circa 100 tot zo’n 700 euro. Je begrijpt zelf waarschijnlijk ook wel dat je het enorme verschil in deze bedragen ook zeker in je bellyboat terug gaat zien. Zowel in kwaliteit van de gebruikte materialen en hierdoor ook meteen in de lengte van de levensjaren van je bellyboat. Dit laatste is natuurlijk ook deels afhankelijk van hoe je omspringt met je materiaal!
Stap 2: Welke model kies je?
De modellen u-boat en v-shape zijn vanaf 100 euro al te verkrijgen. Kijk je liever naar de ponton boaten kun je al minimaal 500 euro neerleggen. Begrijpelijkerwijs valt er hierdoor bij de meeste beginnende bellyboaters al een model af.
Stap 3: Materialen, prijzen, mogelijkheden
Als we kijken naar prijzen tot ongeveer 150 euro kom je terecht bij de instapmodellen. Dit zijn absoluut geen slechte bellyboaten! Er springen er wel een aantal uit die ik persoonlijk beter vind in deze prijsklasse. Ik hoef natuurlijk niet te vertellen welke dat is, maar de kleur van dat zeer populaire model is grijs… Die van Ron Thomson dus.
In de prijsklasse van 250 tot zo’n 400 euro is er heel veel verkrijgbaar. De keuze die jij maakt, moet je vooral laten afhangen van wat je met je bellyboat wilt gaan doen. Ga je op groot water vissen of vis je alleen op binnenvaarten, of wil je er juist allround mee vooruit? Moet hij klein en compact zijn (transport!) of mag het ook een maatje groter? Wil je veel werpend vissen, vertikalen of nog wat extra hengels meenemen en een bijhengel erop kunnen plaatsen?
Allemaal vragen om over na te denken, maar wanneer je deze punten duidelijk hebt en dus beter weet wat je wilt aanvangen met je bellyboatvisserij, dan wordt de keuze al meteen een stuk makkelijker.
Met de prijs stijgt ook de kwaliteit van het materiaal en wordt dus automatisch ook je bellyboat een stuk beter. Zo zijn er exemplaren die dikkere binnenbanden hebben dan de meeste andere. Naar mijn idee bestaan er in deze middelklasse geen slechte bellyboaten en komt het er vooral op neer, wat jij ermee wilt gaan doen en natuurlijk wat jezelf het prettigst vindt!
Dan komen we terecht in de dure prijsklasse, hier is momenteel nog niet zo heel veel keuze in. Dus kan ik makkelijk ook enkele ‘boaten’ noemen. Het nieuwste model in Nederland is de Floatmaster XL, dan hebben we nog de Mac Fishing Adventure of een Catfish. Stuk voor stuk goede bellyboaten en wat opvalt bij deze modellen is de goede kwaliteit van de gebruikte materialen. Wil je echt letterlijk voor een robuuste boat gaan, dan zijn deze dat wel. Het gebruikte materiaal is goed te vergelijken met het materiaal dat gebruikt wordt voor hoge kwaliteit rubberboten. Deze modellen uit het duurdere segment hebben dan ook geen binnenbanden meer, waardoor de boat langer meegaat; deze binnenbanden gaan namelijk altijd al eerste lek.
MAAR WE HEBBEN MEER NODIG!
Met alleen een bellyboat ben je er natuurlijk nog niet. We moeten namelijk nog een keuze maken in o.a. waadpakken en flippers. Ik kan over deze producten vrij kort en krachtig zijn.
In de zomermaanden zal het niets uit maken wat je aan hebt, want zweten ga je toch wel in een waadpak
WAADPAKKEN
Waadpakken zijn er zat op de markt, we onderscheiden hierin qua materiaal nylon en neopreen. Nylon is een stuk dunner dan een neopreenpak. Neopreenpakken zijn in verschillende diktes te verkrijgen, waarbij de dikkere uitvoeringen uitkomst bieden voor de wintermaanden. In de zomermaanden zal het niks uit maken wat je aan hebt, want zweten ga je toch wel in een waadpak. Mocht je het hele jaar door willen vissen, dan zou ik je aanraden een neopreen pak aan te schaffen. Let erop dat de schoen/laars op de hak een randje van zo’n vijf millimeter heeft staan. Hier blijven de bandjes van je flippers beter achter zitten, dit is een belangrijk detail.
FLIPPERS
Lekker als ‘Flipper’ rond gaan door en over het water kost wat centen. Er zijn enkele typen flippers te verkrijgen, de duck-vinnen en de lange flippers. Ga alsjeblieft meteen voor de langere types. Je gaat merken dat als je langere vissessies erop uitgaat je veel meer baad hebt bij de langere types, omdat je eenvoudigweg minder hoeft te doen om voortstuwing te krijgen. Waarom verkopen ze dan nog kleine duck-vinnen? Nou mocht je bijvoorbeeld op vrij ondiep water willen vissen, van pakweg maximaal een meter diepte, dan maak je minder verstoring met de korte duckies.
REDDINGSVEST
Veiligheid staat voorop zodra je gaat bellyboaten en hoewel een reddingsvest niet verplicht is, raad ik het je wel ten zeerste aan er een te dragen. Je kunt wel voorzichtig doen en denken dat er niets gebeurt, maar er zijn altijd nog andere factoren waardoor er iets fout kan gaan. Er zijn op de meeste waterwegen ook ander watergebruikers en mocht het per ongeluk een keer gebeuren dat iemand tegen jou aan vaart, kan zo’n vest wel je leven redden. Voor een goed reddingsvest raad ik je aan om te gaan informeren in een beter gesorteerde hengelsportzaak of net zo lief een botenwinkel. Hier kunnen ze je goed en vakkundig helpen bij het zoeken naar een juist reddingsvest, hierbij speelt bijvoorbeeld ook het lichaamsgewicht een belangrijke rol.
TIPS!
Je hebt alles in huis gehaald en nu? Misschien toch wel spannend om voor het eerst het water in te duiken en het uit te proberen. Er zijn een aantal punten waardoor het voor de eerste keer wat makkelijker is om je kennis te laten maken met dit nieuwe avontuur. En daarnaast ook enkele tips om langer van je materiaal te kunnen genieten.
- Voor het makkelijk te water kunnen gaan zijn er ideale plekken zoals (boot)trailerhellingen. Deze zijn ruim genoeg en lopen niet snel af. Zorg dat je op kniediepte gaat staan, voordat je gaat zitten.
- Bedenk zelf wat je handig vindt voor wat betreft het aantrekken van je flippers, doe je dit aan wal dan is het raadzaam om achteruit het water in te lopen. Zorg ervoor dat je bellyboat al in het water ligt. Je kunt er ook voor kiezen om ze aan te trekken wanneer je al in het water zit. Voordeel is dat je makkelijk het water inloopt, nadeel is wel dat je ‘s winters sneller koude handen krijgt. Ook moet je wel een beetje lenig zijn om ze aan te trekken; een beetje oefening is vereist.
- Bijna alle flippers hebben een systeem waarbij je het hielbandje vastklikt in een houder. Ga je het water uit en maak je de flippers los, klik ze dan altijd weer meteen vast. De houder is zo gemaakt dat je deze met een duw eraf kunt halen om eventueel te vervangen. Dit kan ook gebeuren als je ze ergens neerlegt. Het zou zonde zijn dat een volgende keer aan het water je flipper niet meer compleet is.
- Bellyboaten kunnen wat krimpen en uitzetten, dit gebeurt namelijk in de zomermaanden en ook bij temperatuurswisselingen, wanneer je deze bijvoorbeeld in opgeblazen toestand in de schuur of auto legt. Let er altijd op wanneer je bij een volle zomerzon het water opgaat, je de drijvers/binnenbanden niet op volle druk zet. Je bellyboat gaat namelijk nog behoorlijk wat uitzetten in deze situatie. Mocht het meer uitzetten dan verwacht, dan kun je altijd nog een beetje ontluchten, doet dit wel altijd ergens waar je kunt staan! Je zou niet de eerste zijn bij wie het ventiel, al door vissend, stuk gaat met alle gevolgen van dien!
- Neem altijd een reparatieset mee. Een klein gaatje is meestal binnen een half uur gemaakt en gedroogd ,waardoor je toch weer snel het water op kunt en je visdag niet meteen om zeep is.
- Ga liever met zijn tweeën uit vissen. Dat is toch een stuk veiliger, als je alleen gaat laat dat dan altijd iemand weten die in geval van pech, snel bereikbaar is. Het is namelijk vrij simpel voor wat betreft de gevaren. Het gaat goed of totaal mis..!
PRACHTVISSERIJ!
Je zou bijna denken dat het levensgevaarlijk is om in je bellyboat te stappen, omdat ik zo vaak hamer op veiligheid. Maar ik zeg maar zo, dat zolang wij alles netjes en veilig doen en daarbij alle voorzorgsmaatregelen in acht nemen, we pas optimaal kunnen genieten van deze prachtvisserij, ook op het grote water. Zoals hieronder beschreven…
AVONTUUR OP GROOT WATER
Een enkele handhengel, verder niet teveel materiaal en gaan. Een heerlijke visserij vind ik dat. Ruimte en stukken water tot je beschikking waar je vanaf de kant eigenlijk niet of nauwelijks kunt vissen. Ik kan er enorm van genieten om op deze manier te vissen! Al kijkend naar de dieptemeter zie ik dat er eigenlijk weinig bijzonders te vinden is vandaag. Na een uur over een aantal verschillende dieptes te zijn gegaan besluit ik het op een andere boeg te gooien. Slepend van links naar rechts, over half water en kort boven de bodem. Elke keer van vijf naar zeven meter. Dan krijg ik een klein tikje op mijn uiterst gevoelige breinaald, en… Bam!
Het is geen grote snoekbaars maar een boomstam van een snoek!
Bij de aanslag weet ik eigenlijk al meteen dat ik wel een heus kasteel aan de lijn moet hebben. Ik takel als het ware een zachtjes van links naar rechts zwemmende ‘volle vuilniszak’ omhoog. Binnen een minuut zie ik het ware monster op afstand voorbij komen en schrik ik me echt wezenloos. Dit ken ik alleen maar van de boekjes… Het is geen grote snoekbaars maar een boomstam van een snoek! Ik krijg er spontaan een adrenaline boost van.
Als ik al stuiterend in m’n opblaasband zit, krijgt het monster eigenlijk pas door dat er iets niet klopt en gaat als een ware duikboot langzaam naar beneden opzoek naar de bodem. Inmiddels ben ik al twee peuken verder en blijf voorzichtig druk uitoefenen om hem niet de vaargeul in te laten gaan. Ik ben vastbesloten om dit monster binnen te krijgen, koste wat kost. Al moet ik het Hollands Diep over van de ene naar de andere kant, en tussen de vrachtschepen door, dit wordt de mijne! Een vis van het kaliber waar je al je hele leven op wacht: ‘A once in a lifetime predator!’
Ruim twintig minuten zijn verstreken en dan krijg ik haar naast mijn bellyboat. Dit kan niet, hoe is dit mogelijk? Naast me ligt een vis die bijna net zo lang als mijn bellyboat van 135 centimeter is! Ik heb slechts één kans en die moet ik goed benutten. Ze hangt immers aan een fluorocarbonlijntje van slechts 21/00. Ik geleid haar met die enorme tanden mijn kant op, richting mijn edele delen. ‘Ojee, als ze dat doet!’ M’n hand glijdt onder haar kop, mijn vingers glippen vastberaden achter haar kieuwen én… Hebben! Er volgt een kreet die over het hele water te horen valt. Ik krijg nog de rillingen over mijn lichaam als ik denk aan dat moment. Deze vangst vormt een bekroning op mijn bellyboatvisserij!
Bellyboaten is een unieke manier van vissen. Het neemt al jarenlang toe in populariteit. Je moet het eerst even goed doorkrijgen, maar dan volgen er avonturen die je over jaren nog bijstaan.