Zaterdag 25 maart – De keerzijde

Om 06.00 uur gingen de wekkertjes want de groep heeft besloten vandaag vroeg weg te gaan. Na de sneeuwstorm van gisteren was het vandaag weer 180 graden anders; zon en nagenoeg windstil. Maar eerst moest er sneeuw worden geschept van de loopbrug, de steiger en vooral van de boten.

Door Lars Nieuwenhoff

Uiteindelijk voeren we om acht uur uit en zetten we koers richting Soroya, want daar moest het gebeuren vandaag.

Het is zo’n drie kwartier varen (16 mijl) en over een spiegelgladde zee, is het heerlijk kruisen. In de verte zagen we Soroya liggen in een schijnbare rust en we verheugden ons enorm op het vissen daar. Totdat de bolling van de aarde zijn ware geheim prijs gaf… Er lagen meer dan 100 beroepsvissers en sportvisboten voor de kust van Soroya en er stonden overal waar je kon kijken netten. Jee, als dat maar goed komt.

Het plateau waar we op vissen is tussen de 60 en 80 meter diep en het barst er van de aasvis zagen we op de dieptemeter. De vraag is bij welke aasbal zwemmen er gullen rond? Dat kun je zien aan de aasbal zelf; wanneer er geen ruimte tussen school en bodem zit, is er zeer waarschijnlijk grote(re) vis aan het jagen. Is er geen ruimte zijn de aasvissen veilig.

Binnen korte tijd stonden er meerdere hengels krom.

Bij Soroya ging ieder zijns weegs. Henk, Rein, Joost en Sjoerd hadden al snel een paar mooie scholen gevonden en binnen korte tijd stonden er meerdere hengels krom. Ettelijke skrei van rond de 1 meter werden uit het water getrokken en in enkele uren tijd hadden ze de bakken gevuld. Maar het bijzondere is: geen enkele 15+ kg vis, met de grootste voor Rein van 105 cm.

‘s Middags besloten zij om het noordwestelijk van Loppa te proberen.

‘s Middags besloten zij om het noordwestelijk van Loppa te proberen. Daar hadden Henk en Rein vorig jaar zeer goed gevangen. Maar tot ieders verbazing was er geen enkele vis te bekennen. Dus zijn ze maar naar huis gevaren.

Frank, Jantino, Greg en Serg hebben een topdag beleefd.

Frank, Jantino, Greg en Serg hebben een topdag beleefd. Heel veel vis in de bakken en naast skrei hadden ze ook nog een paar zeewolven en een roodbaars. Toen een bak gevuld was hebben ze besloten om de rest maar terug te zetten, naar schatting nog zo’n vier bakken, of te wel rond de 60 vissen.

Vandaag was ik met Bart, Ed, John en Ad op pad.

Vandaag was ik met Bart, Ed, John en Ad op pad. Aanvankelijk konden we wel de aasvissen vinden, maar niet de skrei. Slechts sporadisch kwam er een vis boven, waarschijnlijk ook doordat er nog heel weinig stroming stond. Maar naarmate de stroming toenam vingen we ook beter. Favoriet aas waren wat kleinere twisters die heel langzaam omhoog gevist werden, terwijl de grote shads volledig werden genegeerd.

Uiteindelijk hadden we ook zo’n drie bakken vol met vis, genoeg om de vriezer te vullen. Ed was bij ons de spekkoper, met een skrei van 113 cm is hij voorlopig de koploper in de competitie!

Maar naarmate de stroming toenam vingen we ook beter.

Ad en John waren de pechvogels van de dag, twee keer alles kwijt aan een net en Ad ook nog eens een lijn helemaal in de knoop door een spartelende kabeljauw van John. Dus drie keer een groot stuk lijn kwijt.

Favoriet aas waren wat kleinere twisters die heel langzaam omhoog gevist werden, terwijl de grote shads volledig werden genegeerd...

Favoriet aas waren wat kleinere twisters die heel langzaam omhoog gevist werden, terwijl de grote shads volledig werden genegeerd!

Terugvaren.

Bij terugkomst was het een gezellig samenkomen in het fileerhok en onder het genot van Radio 538 werden de vissen in record tempo geslacht en ingevroren. Dat moest ook wel want Cor en Patricia hadden ons om 20.00 uur uitgenodigd voor een spontane barbecue.

En wat een feest was dat. Cor had eland biefstuk en eland hamburgers bereid van het dier dat hij zelf had geschoten en Patricia heeft ons haar zelf gebakken brood en huisgemaakte aardappelsalade van eigen oogst geserveerd, met daarbij diverse sauzen en een groentesalade. Wat zijn het toch een tofferds en toppers. Dank jullie wel!

Wat zijn het toch een tofferds en toppers.

Tegen 22.30 uur keerde iedereen naar zijn huisje terug en werden er nog wat voorbereidingen voor de volgende dag getroffen. Want morgen kunnen we waarschijnlijk weer naar de ‘overkant’.