Tweedehands boot? Check deze tips!

7

Eerst kijken, dan kopen…

Het kopen van een boot is voor veel vissers een mijlpaal in hun sportvisloopbaan. Maar een boot is duur in aanschaf en onderhoud. Tweedehands kopen kan de eerste kosten behoorlijk drukken, maar is niet zonder risico’s. Dave Lewis neemt de voordelen en valkuilen van een tweedehands visboot, motor en trailer onder de loep.

Een in Engeland veel gebezigd gezegde over de aanschaf van een eigen boot gaat als volgt: “Als je het je niet kunt veroorloven om onder een koude douche briefjes van 20 te verscheuren, moet je misschien nog eens nadenken over de aanschaf van een boot.” Het aanschaffen en bezitten van een boot kan een hele dure grap zijn. De aanschaf van een tweedehands boot, motor en trailer is niet altijd een positieve uitzondering op deze regel. Als het tegenzit, kan dat zelfs nog duurder uitpakken. Met een goede dosis gezond verstand en een handvol tips moet het echter mogelijk zijn om op een goede en redelijk voordelige manier eigenaar en gebruiker van een eigen boot te worden.

DETAILS

 

Inspectie boot…

Heb je een boot op het oog, ga dan niet blindelings af op het oordeel van de verkoper. Onderwerp de boot altijd aan een eigen inspectie. Mis je daar de kennis voor? Zoek dan een vriend of bekende (bijvoorbeeld van de visclub) op die je erbij kan helpen.

Tweedehands boot kopen?
Vind je water in de boot, zoek dan uit hoe dat water daar is gekomen.

Kijk of alle gemonteerde apparatuur in goede staat is. Inspecteer vooral de elektronische apparatuur die bij de koop hoort. Zijn ze na gebruik gedemonteerd (zoutaanslag) en werken ze zonder haperen? Neem alle kastjes en opbergvakken in de boot goed onder de loep en loop de kuip van de boot zorgvuldig na op plekken waar water kan binnenkomen. Vind je water in de boot, zoek dan uit hoe dat water daar is gekomen. Bij een tweedehands boot kan het een eenvoudig probleem zijn, zoals een ingedroogde rubberen afsluiting. Maar als het water onder de waterlijn is binnengekomen, kan dat een kostbare reparatie betekenen.

Tips bij de aankoop van een tweedehands boot.
Inspecteer vooral de elektronische apparatuur die bij de koop hoort.

Kleine scheurtjes en beschadigingen in de gelcoat van de boot worden vaak haastig en goedkoop gerepareerd. Bekijk die plekken goed. De staat van de gelcoat is vaak een indicatie van het gebruik van de boot. Het kan erop wijzen dat een boot slordig is getrailerd, of op de stenen is gevaren en dat de boot heel veel uren op de weg heeft gemaakt op een slecht passende trailer. Zo’n behandeling verkort de levensduur van een boot aanzienlijk. Kom je veel van deze beschadigingen tegen, dan moet je jezelf de vraag stellen of het de moeite waard is om deze boot aan te schaffen. Toekomstige reparatiewerkzaamheden kunnen immers flink in de papieren lopen.

 

Buitenboordmotor

De kosten van de buitenboordmotor beslaan vaak een aanzienlijk deel van de complete aanschaf van de visboot met trailer. Dat niet alleen: reparaties aan een motor die niet goed werkt, zijn erg kostbaar. Ik vroeg daarom een expert op het gebied van buitenboordmotoren naar zijn adviezen bij de aanschaf van een tweedehands motor.

Een motor kan er splinternieuw en glimmend bijhangen. Dit betekent niet dat hij ook probleemloos draait…

Een motor kan er splinternieuw en glimmend bijhangen. Dit betekent niet dat hij ook probleemloos draait. Voordat je ook maar nadenkt over de aanschaf, moet je de motor zien draaien. Start de motor goed en loopt hij soepel, zonder haperingen? Er moet een sterke, ononderbroken straal koelwater uit de staart komen. Gebeurt dit niet, dan wordt de motor onvoldoende gekoeld.

Een afwezige of slecht lopende waterstraal kan eenvoudig op te lossen zijn door het vervangen van de impeller in de waterpomp, die na langdurige inactiviteit indroogt. Het vervangen is op zich een goedkope klus. Het betekent vaak wel dat je er rekening mee moet houden dat de motor op zijn minst toe is aan een kleine beurt.

De buitenboordmotor geniet uiteraard veel aandacht.

Check voor het kopen ook altijd de gashendel en de schakelaar naar vooruit, vrij en achteruit. Het is niet ongewoon dat de kabels door langdurig gebruik aan vervanging toe zijn. Hetzelfde geldt voor een motor die lange tijd heeft stilgestaan.

Op het eerste gezicht ziet deze er alvast goed uit.

De olie in de motor kan een goede indicatie zijn van problemen. Inspecteer de kleur van de olie, die moet licht zijn. Donkere en stroperige olie is een teken van oververhitting. Check ook of er geen sprake is van emulsie in de olie; kleine waterdruppeltjes kunnen betekenen dat het spruitstuk lekt. Dit is vaak een indicatie van problemen die alleen met een peperdure reparatie zijn op te lossen. Corrosie van de bougies kan ook op water in olie duiden. Check de compressie van de motor. Verlies van druk kan het gevolg zijn van slijtage.

Koop je je boot bij een dealer, dan zit er doorgaans garantie op de motor.

Koop je van een particulier, dan is het een goed idee om met de verkoper af te spreken dat hij de motor voor de aanschaf laat inspecteren door een gekwalificeerde bootmonteur. Je kunt dan afspreken dat je de kosten voor die inspectie in het aanschafbedrag verrekent als de inspectie goed is. Is het resultaat slecht en gaat de koop niet door, dan zijn de kosten voor de verkoper.

Kom je vandaag je nieuwe liefde tegen?

Trailers

Een trailer zit mechanisch minder ingewikkeld in elkaar dan een buitenboordmotor. Dat wil echter niet zeggen dat je er geen onderhoud aan hebt. Je trailer vergt zelfs regelmatiger onderhoud dan je buitenboordmotor. Zeker als je op zout water vist en dus trailert, is het van levensbelang dat je de trailer na ieder gebruik intensief afspoelt met zoet water. Alle draaiende delen moeten altijd goed in het vet zitten. Dit betekent dat je met grote regelmaat de naven en assen moet openen en smeren. Doe je dit niet, dan verandert zelfs de zwaarst gegalvaniseerde trailer in een bonk corrosie. Je wilt het niet meemaken dat een wiel blokkeert tijdens de rit naar of van de visplek. Afgezien van het gevaar en leed dat dit oplevert voor betrokkenen, ben je ook nog eens juridisch aansprakelijk voor alle gevolgen.

CORROSIE

 

Besteed dus veel aandacht aan de tweedehands trailer die je op het oog hebt. Kijk voor corrosieplekken en onderzoek of het om oppervlakkige roest gaat of om plekken die de veiligheid van de trailer in het geding brengen.

Als de boot op een geremde trailer ligt (is wettelijk verplicht bij een trekgewicht van 750 kilo of meer), dan is het uiteraard belangrijk dat de remmen werken. Het lijkt voor de hand te liggen, maar vaak zijn de remmen van de trailer een ondergeschoven kindje. Slechte remmen kunnen duiden op allerlei problemen met de assen en naven van de trailer. Dat betekent weer een dure reparatie en een trailer waarmee je de openbare weg niet op mag.

Een droom komt uit, hopelijk is het morgen goed visweer!

Wiellagers zijn vaak de achilleshiel van trailers, vooral wanneer ze in zeewater worden gebruikt. Het vervangen van wiellagers is niet erg ingewikkeld of kostbaar. Het niet vervangen kan enorme problemen opleveren, tot aan het compleet vervangen van de assen toe. Het spreekt voor zich dat een nauwkeurige inspectie van lagers een vast onderdeel is van het besluit om tot aankoop over te gaan. En als je toch met het draaiende gedeelte bezig bent, kijk dan ook goed naar de staat van de velgen (corrosie) en de banden. Neem ook het reservewiel mee in de inspectie.

Rest nog bij de trailer om de losse onderdelen onder de loep te nemen, zoals de lier en de band waarmee je de boot liert, het steunwieltje en de rollers. Dit zijn eenvoudig te vervangen onderdelen, die een eventuele aankoop niet in de weg hoeven te staan. Sterker nog, wellicht zijn die kleine mankementen een mooie aanleiding om nog eens goed te onderhandelen over de prijs.