Zondag 26 maart – Dromen

Vannacht gaan twee mannen van onze groep dromen als schone slaapsters… al zullen ze op hun rug moeten liggen…

Door Lars Nieuwenhoff

Na de heerlijke eland burgers en biefstukken van Cor en het uurtje minder slaap onder de leden was de start van de dag wat loom. Er moest nog een boot afgetankt worden, er moest weer sneeuw van de boten worden afgeschept en iedereen kwam wat langzamer op gang. Maar de sfeer was goed, zeker omdat we vandaag weer een kans kregen om gericht op skrei te gaan vissen.

Het plan was dus om weer over te steken naar Soroya en het daar te proberen.

Het plan was dus om weer over te steken naar Soroya en het daar te proberen. Dat was een goede beslissing, maar het zou een dag worden van uitersten. En dat begon al bij de weercheck op de diverse apps: Windfinder en Windy gaven een 1 tot 2 Beaufort aan, YR.no zei “windkracht 4 met uitschieters naar 6”, waar moet je dan van uitgaan als visser met een klein bootje op de oceaan?

Tijdens de overtocht merkten we al dat de wind wat aantrok.

Tijdens de overtocht merkten we al dat de wind wat aantrok. Ook kwam er mist opzetten en begon het te sneeuwen. Uiteindelijk hebben we andere stekken aangedaan dan gisteren; iets meer zuidelijk. Maar daar was niets te beleven, dus Henk, Rein, Sjoerd en Joost besloten naar de stekken van gisteren toe te gaan. Bart, Ed, John en Ad besloten om te keren en rond Silda te gaan vissen, want het werd hun wat te spartaans met de wind, de sneeuw en het gebrek aan vissen.

Samen met Greg, Serge en Jantino (Frank bleef helaas thuis wegens ziekte) ben ik nog verder naar het zuiden afgezakt. Dat was een misser. Tot 12.00 uur hebben we letterlijk twee visjes gevangen en geen vis op de dieptemeter gezien.

Henk was inmiddels wel aardig aan het vangen en riep ons via de marifoon op om ook die kant op te komen. En terwijl wij die kant opvoeren kwam de melding binnen dat Henk een enorme skrei had gevangen van 132 cm en 28 kg. De complimenten stroomden binnen op de app en wij waren natuurlijk stik-jaloers, waarop ik het gas nog maar een stukje verder open heb getrokken.

Na vijftien minuten tegen de wind in ploeteren kwamen we bij hen in de buurt aan. We zijn een stukje verder richting de rand van het plateau gaan liggen, op zo’n 60 meter diep en hebben van 12.30 tot 16.30 uur één lange drift gemaakt zonder ook maar één keer te verkassen. En wat hebben we goed gevangen! De schatting is dat we ruim 150 skreien in de boot hadden.

We hebben echt enorm lekker gevangen.

We hebben echt enorm lekker gevangen; Greg, Serge, Jantino en ik wisselden elkaar voortdurend af en af en toe stonden er twee of zelfs drie hengels krom. Wat opviel was dat er vooral op pilkers veel vissen boven kwamen. Daarbij zaten zo’n tien exemplaren met gewichten boven de 10 kilo.

Hij kreeg een hele mooie beet en zijn hengel ging krom tot in de handgreep.

Henk’s vis was al een trofee, maar de klap op de vuurpijl was die van Jantino. Hij kreeg een hele mooie beet en zijn hengel ging krom tot in de handgreep. Toen de vis uiteindelijk na een gigantische dril boven kwam, schrokken we alle vier; wat een buffel. Ik landde de vis met de kieuwgreep en kon de vis amper over de reling tillen, zo zwaar was ze.

Na het landen ging de meetlint eroverheen en waren we alle vier verbijsterd; 142 cm! En toen de vis voorzichtig in de weegzak werd gelegd en werd gewogen was het weer “ah” en “oh”, want de teller bleef staan op 33 kg! Wat een monster. Na wat foto’s is de vis netjes teruggezet en na even wat gespartel aan de oppervlakte, dook ze weer de diepte in. We hebben met z’n allen staan juichen, wat een feest!

Om half vijf keerden we terug naar de haven. Henk & co waren al aan het fileren en natuurlijk hebben we even onze wederzijdse verhalen gedeeld. Zij hadden twee volle bakken met vis meegenomen en ook ettelijke vissen teruggezet.

En wat hebben we goed gevangen!

En wat hebben we goed gevangen!!

En wat hebben we goed gevangen!...

En wat hebben we goed gevangen.

En wat hebben we goed gevangen...

Het kan verkeren.

In het geweld van de vissen van Jantino en Henk, leek het erop dat de vissen die Sjoerd heeft gevangen werden vergeten. Hij had er één van 117 cm en één van 114 cm en hij neemt daarmee voorlopig de derde plaats in. Ook bleek dat daar waar wij alles op pilker vingen, Henk & co juist veel gevangen hadden op shads. Het kan verkeren.

Morgen wordt weer een mooie visdag, waarschijnlijk de laatste dag dat we buiten kunnen vissen op skrei.

Morgen wordt weer een mooie visdag, waarschijnlijk de laatste dag dat we buiten kunnen vissen op skrei, dus vannacht nog maar een keer dromen van die 25 kg+ vis…

Website: www.visreis.nl.

PS.: Cor en Patricia zijn vanavond op televisie te zien in het programma over Nederlanders die naar het Hoge Noorden verhuisd zijn om daar een nieuw leven op te bouwen.