Yamaha Column Johan Struwe: De juiste trim geeft je vleugels!

Sneller en zuiniger varen

Zeker in het drukke vaarseizoen dat voor de deur staat zie ik het om de haverklap om me heen op het water: motorboten die door een verkeerde trim van de buitenboordmotor zeer inefficiënt door het water ploegen. En dat is zonde. Want een juiste trim geeft je meer snelheid, een zuiniger verbruik en bovenop dat alles ook nog een veel comfortabelere vaart.

Tekst en foto’s: Johan Struwe/Yamaha

ZONDE VAN HET GELD

Alle zwaardere modellen buitenboordmotoren van Yamaha zijn uitgerust met een krachtige powertrim en in deze column leg ik uit hoe je deze het beste kunt toepassen. Dat scheelt je topsnelheid, brandstof en gestuiter op het water. Zo geniet je het meest van jouw Yamaha!

Ook enorm handig bij het in- en uittraileren!
Ook enorm handig bij het in- en uittraileren!

AFVAREN

Bij het wegvaren op lage snelheid is het van belang om je motor helemaal naar beneden te trimmen. Je wilt immers dat de schroef maximaal contact maakt met het water en zo rechtop mogelijk in het water is gepositioneerd. Maar hoe bedien je de powertrim? Bij consoleboten vind je de trimknoppen op de schakel-/gashendel aan de binnenzijde van de boot. De bovenste knop is omhoog trimmen en de onderste… Je raadt het al: neerwaarts trimmen. Bij een boot met knuppelbesturing zijn de knoppen hiervoor in de stuurknuppel verwerkt, bij Yamaha voorop het uiteinde van de knuppel.

Op het instrumentarium van je boot vind je de trimmeter. Hierop kun je in een oogopslag zien hoever de motor in- of uitgetrimd is. Ook wanneer je rustig vaart, kun je het beste de motor geheel naar beneden getrimd laten. Wanneer deze te hoog staat verandert de hoek van de propeller ten opzichte van het water en wordt je boeg als het ware omhoog gedrukt. Naast het hierdoor belemmerde zicht zal de boot ook erg nerveus sturen. Natuurlijk kan het wel degelijk een goed idee zijn om tijdens het varen de motor op te trimmen, bijvoorbeeld bij het doorkruisen van zeer ondiep water.

Hier zie je het effect van een te hoog opgetrimde motor. De boeg komt een behoorlijk stuk uit het water, wat het zicht vooruit ontneemt.
Hier zie je het effect van een te hoog opgetrimde motor. De boeg komt een behoorlijk stuk uit het water, wat het zicht vooruit ontneemt.

GAS EROP!

Interessanter wordt het wanneer we de vurige Japanse paardjes eens de sporen gaan geven en we de boot in plané gaan trekken. Ook hierbij starten we weer met een geheel ingetrimde motor en bij het verhogen van de snelheid zul je merken dat je op een gegeven moment tegen een soort van weerstand gaat oplopen. De boot wil gewoon niet harder meer. Dit is het moment om de motor te gaan optrimmen. Door dit te doen voel je meteen dat de weerstand afneemt en de boot verder versnelt. Ook vaart de boot nu veel soepeler op snelheid.

Wees niet bang om bij hoge snelheden de motor echt flink op te trimmen, want je zult zien dat dat een enorm gunstig effect heeft op de snelheid en het brandstofverbruik. Ga je echter een snelle bocht maken, dan is het zaak om de motor weer wat neerwaarts te trimmen. Je wilt immers dat de propeller goed water pakt. Gebeurt dit niet, dan kan de boot in de bocht over de spiegel wegschuiven. Net als een auto die grip op de achterbanden mist tijdens het nemen van een bocht. Kortom: dit is iets waar je onder het snel varen dus continu mee bezig bent als het goed is.

Ook bij flinke golfslag is het een goed idee om de trim iets lager te houden. Je hebt anders kans dat de propeller lucht gaat pakken in de golfdalen, wat niet alleen minder grip op de situatie, maar ook verminderde koeling van je motor gaat opleveren. Je impeller (het wormwiel dat het koelwater aanzuigt) zit immers pal achter de propeller in het staartstuk. En die kan enorm slecht tegen drooglopen!

Je gebruikt de powertrim continu onder het snel varen. Zo houd je alles onder controle op snelheid.
Je gebruikt de powertrim continu onder het snel varen. Zo houd je alles onder controle op snelheid.

TRAILEREN EN ONDERHOUD

Wanneer je aan het einde van de dag je boot uit het water haalt en deze weer op de trailer wilt zetten, is het verstandig om voor het uittraileren het staartstuk helemaal uit het water te trimmen. Veel trailerhellingen zijn erg ondiep en zo ontloop je het risico dat je kostbare propeller en staartstuk de bodem raken. De powertrim van Yamaha is dermate stevig uitgevoerd dat je met de motor uitsluitend ondersteund door de trimcilinder prima kunt rijden. Wil je geen enkel risico lopen? Dan zijn er in de handel ook staartstuksteunen te koop die je op je trailer kunt bevestigen.

Wanneer je je motor op het droge omhoog trimt om bijvoorbeeld onderhoud te plegen, beschikt jouw Yamaha over een handige tilt lock om je motor extra mee te fixeren in opgetrimde positie. Je vindt deze aan de bevestiging van de motor aan de spiegel aan bakboordzijde. Zo weet je zeker dat de motor nooit naar beneden kan komen als jij er onder bezig bent. Zo zie je maar dat die powertrim er allesbehalve voor niets op zit. Hij biedt je een hogere topsnelheid, een lager brandstofverbruik en een stuk meer vaarcomfort. Zie je op het water!

gerelateerde artikelen

Instagram