Logo Visreis.nl

Wat beloofde een rustige morgen te worden met een windkrachtje 2 viel tegen. De schuimkoppen stonden op de golven, zelfs al net voor de haven. Hmmm… Echt ruiger dan gedacht. Maar een mooi vooruitzicht: tegen 12 uur zou de wind er nagenoeg helemaal uitgaan. ‘Change of plans’ dus.

Door Lars Nieuwenhoff

Samen met Joop en Rob, twee krasse bijna tachtigers’, ben ik (Lars) op pad gegaan. Rob heeft in zijn vissende leven nog geen heilbot gevangen en Joop ook maar 1. Ik had me dus gisterenavond al voorgenomen om dat te gaan fixen. Maar je hebt van die dagen dat het niet helemaal wil lopen zoals gepland, of gedroomd in dit geval.

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl.

We startten direct voor de haven met aasvissen vangen en dat liep al niet helemaal soepel; veel wind, weinig vis, kleine vis, kabeljauw op de verenpaternoster, verenpaternoster in de driftzak, kop gestoten… na 30 minuten hadden we eindelijk zes visjes. Voor ieder twee en we besloten het erop te gaan wagen, maar voor verbetering vatbaar.

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl a

Vanwege de wind hebben we een redelijk beschut plateau op enkele mijlen van de haven uitgekozen om daar op heilbot te vissen totdat de wind eruit zou gaan. Maar op alle dieptes tussen de 20 en 75 meter konden we geen platte vinden. Na twee uur hebben we besloten om een ander spelletje te gaan spelen. We wilden in het fjord wat pieken afvissen op zoek naar kabeljauw en koolvis en in de hoop er tussendoor nog een heilbot te haken.

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl b

Dat lukte best aardig want binnen twee driften had Rob een mooie aanbeet. De vis ging een paar keer door de slip, dus we dachten echt een heilbot te gaan zien, maar tot onze verbazing kwam er een dikke meter+ kabeljauw uit de diepte. Niet vervelend, maar wel jammer.

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl c

Daarna hebben we wat koolvissen en mooie gullen gevangen. Op enkele plekken miegelde het werkelijk van de kleine koolvis, dus ons aasvis-probleem was ook weer snel opgelost.

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl d

Vandaag was Joop echt de koning; wat hij er ook aanhing, er kwam wel weer een vis op – kabeljauw, koolvis tot zo’n 75 centimeter en lom, zelfs als hij zijn pilker stil hing werd hij nog gepakt, maar heilbot ho maar. Rob en ik waren figuranten.

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl e

Na zo vijf piekjes te hebben afgevist besloten we toch nog om het echt gericht op heilbot te proberen in de stroming rondom de brug. Ik kreeg nog een mooie beet, maar die bleef helaas niet hangen. We concludeerden samen dat we een mooie dag hebben gehad.

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl f

De andere boten hadden ook wisselend succes. Joris pakte met de Roemenen al snel een botje van 45 cm en had daarna nog een mooie ervaring. Tijdens het aasvissen vangen pakte een mooie koolvis (60 tot 70 centimeter het pilkertje en kort daarna sloeg de hengel helemaal dubbel. Heilbot!

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl g

Na een dril van zo’n 20 minuten op de spinhengel, schoot de heilbot alsnog los en kwam de koolvis boven, helemaal afgeschraapt en de dreg van de pilker bleek één haak minder te hebben. Afgebroken. Heel jammer, want het was een beste vis.

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl h

Groep Spakman was vandaag spekkoper met drie heilbotten en een mooie gul. Ook André pakte er één van 111 cm. Martijn één van 105 cm, Rick één van 98 cm en Frank één van 94 cm. Vis van de dag was de kabeljauw van 116 cm van Roel.

Dag 2 van het Hart Heilbot Festival – Visreis.nl i

Jan en Nick hadden vandaag geen heilbot, maar wel een klus kabeljauw en schelvis. Vandaag dus acht heilbotten wat de score op veertien in totaal brengt. Het is een beetje tam nog allemaal. Morgen gaan enkele boten naar Storskalltaren varen. We gaan zien wat Njördr, de Noorse God van de visserij, morgen voor ons in petto heeft.

Website: www.visreis.nl.

Bekijk het verslag van de eerste dag hier: