Op dag 3 van het ‘Raven/ WvL Noorwegen Festival 2021’ van Visreis.nl wordt er opnieuw binnen het fjord gevist. Joris Nieuwenhoff doet verslag van de derde visdag, die ondanks de wind en de regen veel heilbotten in de boot brengt!

Sterke vechters op licht materiaal.

Saltstraumen dag 3

Na de tweede visdag maken we ons op voor de derde dag. Carl gaat vandaag vissen met René, Roy En Sjors. De wind laat het ook deze dag niet toe om naar buiten te gaan. Het advies van Kurt (de kampmanager) is om binnenin het fjord te gaan vissen. In de avond wordt het plan gesmeed en ze zijn er vrij snel over uit wat ze gaan doen. Heilbot en daarnaast wat kabeljauw voor de pan. De rest is bonus…

Hadden we deze platvissen maar in NL en Belgie!

Mooi schelviske!

De eerste drift is veelbelovend maar levert nog geen vis op. Wel een aantal serieuze volgers op het scherm van de fishfinder maar geen resultaat. De volgende drift is totaal verschillend van dat, want al snel is er reuring in de boot. Heilbot 1 is al gauw binnen, gevolgd door nóg een heilbot voor Sjors. Lang verhaal kort: we  vangen in een viertal driften bijna twintig (!) heilbotjes, allemaal van tussen de zestig en zeventig centimeter. Wat een festijn!

Weer veel mooie vissoorten vandaag.

Met bakken uit de hemel

Hierna besluiten we dan toch maar te verkassen. Het lijkt wel of dat het niet op kan, want op de volgende locaties zitten we vól in de grote koolvissen. Met grote regelmaat komen er koolvissen tevoorschijn van ruim boven de zeventig centimeter. Het lichte materiaal waarmee we vissen zorgt voor gierende slippen en maximale sport. Op een dag dat de regen met bákken uit de hemel komt, is het vangen van dit soort vissen zeker een verzachtende factor. Het weer werkte vandaag niet mee en dat is een understatement. De vangsten daarentegen waren vandaag het beste tot nu toe. We hopen op weersverandering, maar we roeien met de riemen die we hebben en ook dat is prachtig!

Het avondeten is ook weer verzekerd voor vanavond, mede mogelijk gemaakt door de organisatie!

Een heilbot voor Carl van team Wout van Leeuwen.

Knappe vissen

Dennis was vandaag op pad met Roland en Ferdi. Midden in het fjord onder de hoogspanningsmasten vonden ze een grote wolk aasvis. En op de fishfinder waren er duidelijk grote zwarte strepen te zien – dat zijn jagende grote koolvissen. Al snel gingen de shads overboord en konden ze de eerste koolvissen begroeten en met zo’n ruim 70 cm zijn dat knappe vissen die hele mooie sport gaven op het lichte materiaal. Maar ook de hele aasvis ging overboord en dat leverde ook nog een aanbeet op van een razende heilbot. Deze was iets te enthousiast en het lukte niet om de haak te zetten helaas. Maar het was een beste! Verder nog een productieve dag gehad waarbij koolvis en kabeljauw  werd gevangen.

Leng of lom? Zoek de verschillen! Hier voor de leng en hier voor de lom.

Straumen

Zelf ging ik vandaag op pad met Andre, Bart en Rob. In de ochtend hebben we de zijkanten van de kleine Straumen uitgevist maar dat leverde amper vis op. Toen zijn we op het laatste uurtje van het uitgaande tij aan de andere kant van de kleine Straumen gaan vissen en kon ik zelf een mooie gul van ongeveer 100 cm bijschrijven en daarnaast kwam er nog een mooie koolvis voor Andre en een paar kleinere gullen naar boven. Daarna zijn we naar de binnenzijde van het fjord gegaan en hebben de zijkanten afgevist. Daar kwam zo af en toe een leuke gul en koolvis naar boven. Al met al best taai maar het was ook gezellig en dat is ook zeer belangrijk.

Wat zijn ze mooi gevlekt!

Wisselend

Verder is er wisselend gevangen. Er zijn in totaal ruim 30 heilbotten gevangen vandaag. Geen grote, maar toch. Verder nog kabeljauw, koolvis, pollak, leng, makreel, haring en lom. Het was zeker geen topdag maar al met al heeft onze groep zich toch kranig geweerd met dit slechte weer van vandaag. Morgen wordt het spannend en kunnen we in de middag misschien heel even naar buiten. Maar wie gaat het morgen goed doen? Dat lezen jullie snel weer!

Joris Nieuwenhoff

Klik hier voor het verslag van dag 1 en hier voor dag 2.

Ze hebben wel degelijk tandjes hoor, die heilbotten…