boot Düsseldorf 2017: negen dagen feest

Exposanten vol lof over belangrijkste verkoopplatform onder de watersportbeurzen

Het gaat geweldig met boot!” aldus een enthousiaste Werner Matthias Dornscheidt, directeur van de beurs. “In de hallen heerste negen dagen lang een uitgelaten stemming. boot 2017 werd door goede verkoopcijfers en een partystemming gekenmerkt. De beurs meestert zonder moeite de spagaat tussen belevingswereld en businessplatform,” vatte hij op zondag in Düsseldorf samen.

Op boot 2017 hebben meer dan 1.800 exposanten uit 70 landen zich aan een hoogwaardig, zeer internationaal publiek gepresenteerd. In totaal kwamen er circa 242.000 bezoekers uit eveneens 70 landen naar Düsseldorf. Daarmee onderstreepte de beurs consequent haar wereldwijd toonaangevende positie. “boot werd door watersporters uit alle delen van de wereld bezocht. De Europese landen waren zelfs vrijwel zonder uitzondering present. Onze exposanten verheugen zich over de uitstekende verkoopcijfers en bestempelen de beurs als het belangrijkste verkoopplatform onder de watersportbeurzen,” legt boot-projectleider Petros Michelidakis uit. De belangrijkste herkomstlanden van boot-bezoekers zijn Nederland, België, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Frankrijk. Dit jaar was er daarnaast een duidelijke groei van bezoekers uit de Oost-Europese staten, en dan vooral uit Rusland merkbaar. Ook de Aziatische regio’s van overzee hebben er qua bezoekers van boot 2017 duidelijk op toegelegd.

'Love your ocean' stand op de beurs.

In de 17 beurshallen heerste er tijdens boot een uitgelaten stemming. Voor de exposerende ondernemingen was de beurs een veelbelovende start van het nieuwe seizoen. Branche-insider Jürgen Tracht, directeur van de Bundesverband Wassersportwirtschaft (BVWW) bevestigt: “Onze ondernemingen zijn na het zakelijk succesvolle jaar 2016 met hoge verwachtingen aan boot begonnen en hebben deze verwachtingen absoluut in vervulling zien gaan. We hebben hooggekwalificeerde mensen met doelgerichte aankoopintenties op de stands ontvangen. Vooral de internationale herkomst van de bezoekers heeft indruk achtergelaten. In vrijwel alle marktsegmenten kon de branche uitstekende verkoop realiseren en in het motorbotensegment zijn er uitzonderlijk veel nieuwkomers, wat bevestigt dat het varen zich tot een echte trendsport heeft ontwikkeld.” Volgens branchevereniging BVWW liep de verkoop van motorboten tot 80.000 euro op de beurs erg goed, maar ook de vraag naar luxueuze jachten was groter dan tevoren. Tracht rekent er dan ook op dat de vraag van exposanten uit het luxe-segment voor deelname aan de volgende editie van boot verder toe zal nemen. “Werven die dit jaar de beurs vanaf de zijlijn hebben meegemaakt, hebben vastgesteld dat deelname een absolute must is om op de internationale markt mee te kunnen spelen,” beschrijft hij de marktsituatie. De ‘start boating’-campagne die het afgelopen jaar voor het eerst op zeven verschillende locaties met grote watersportevents heeft plaatsgevonden, ziet Tracht als motor voor startende watersporters, een manier om hen voor de sport warm te maken.

De exposanten gaven boot 2017 uitstekende waarderingen. Onder hen Magnus Rassy van de Zweedse zeiljachtproducent Hallberg-Rassy: “We zijn erg tevreden over boot Düsseldorf. Het is gewoon de beste botenbeurs ter wereld.” Martin Schemkes van de Franse branche-gigant Jeanneau/Prestige is blij met het succes van zijn bedrijf op de beurs: “De uitstekende infrastructuur van boot en de kwaliteit van de bezoekers maken het ons mogelijk om deze grote hoeveelheid boten te verkopen. We verheugen ons nu al op de volgende editie van boot Düsseldorf 2018.” Claus Boesch van de gelijknamige Zwitserse producent van klassiek-elegante sportmotorboten uit hout verklaart enthousiast: “Ik zeg het kort en bondig: wij komen weer!” Albert Gerritsma van de Nederlandse motorjacht- en motorkajuitbotenbouwer Breedendam zegt: We hebben een drukke en productieve beurs achter on. Het feit dat boot Düsseldorf zich over twee weekenden en negen dagen uitspreidt, biedt ons de perfecte mogelijkheid om een grote hoeveelheid bezoekers en klanten te treffen.” Namens de exposanten in het trendsportsegment verklaart Flo Brunner van Starboard: “THE WAVE heeft alle verwachtingen overtroffen en was dé publiekstrekker voor de wereld van de funsport. De bezoekers bij ons in de Beach World waren wederom zeer geïnteresseerd en vakkundig.”

Naast de presentatie van boten – dit jaar toonden de exposanten rond de 1.800 boten en jachten – is boot de thuishaven voor de complete watersport.

De duiksporthallen waarin alle internationale topmerken hun aanbod presenteerden, waren een afspiegeling van de liefde voor deze sport. Duikfans werden bijna magisch naar de hallen 3 en 4 getrokken, waar ze in hun wereld onder konden duiken. Techniekfanaten waren enthousiast over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duikcomputers en andere high equipment van toonaangevende aanbieders. Voor eenieder die nu al over de volgende duikvakantie wilde dromen, boden de reisaanbieders een verleidelijke hoeveelheid aan bestemmingen op vrijwel ieder stukje van onze aarde, waarbij er een groeiende interesse in reizen en activiteiten met respect voor het milieu waarneembaar is.

Een super stemming, spannende competities en ongelooflijke stunts: THE WAVE in hal 2 was de perfecte golf voor surfers en bezoekers van boot 2017. Petros Michelidakis: “Met THE WAVE hebben we iets aangedurfd dat wereldwijd uniek is. De eerste staande ‘deep water wave’ op een watersportbeurs heeft zich terplekke tot een ware bezoekersmagneet ontwikkeld.” Meer dan 93.000 fans vuurden de sterren van de scene bij de contests tijdens de beide boot-weekenden en bij de training doordeweeks aan. Meer dan 1.500 mensen – van beginners tot wereldkampioenen – surften tijdens de negen dagen van boot op de tot 1,5 meter hoge WAVE. De uitvinder van THE WAVE, ingenieur Rainer Klimaschewski: “Ik ben echt onder de indruk van het aantal fans dat we hier hebben mogen begroeten. Doordeweeks hadden we met de ‘boot for school’-actie iedere dag enthousiaste kinderen op de golf die zich met stralende gezichten op het water uitleefden.”

Dagelijks presentaties op het gebied van de sportvisserij.

Een optisch en thematisch highlight was de ‘love your ocean’-stand in hal 4 met Emily Penn als ambassadrice. In samenwerking met de Deutsche Meeresstiftung en de ondersteuning van de Prince Albert II of Monaco Foundation werd daar gepleit voor het beschermen van de zeeën en binnenwateren. De drie partners onderstreepten in aanwezigheid van de Monegaskische vorst op het VIP-event van boot, de bleu motion night, een samenwerkingsverdrag voor de uitreiking van de ‘Ocean Tribute’. Deze award zal voor het eerst op boot 2018 in de categorieën maatschappij, wetenschap en industrie voor innovatieve ideeën en producten voor het beschermen van zeeën, meren en rivieren worden uitgereikt.

De adviescentra en presentatiepodia voor vrijwel ieder thema van de watersport zijn erg populair onder de bezoekers. Mensen die zelf aan hun boot klussen, winnen bijvoorbeeld informatie in bij het Refit-Center, ook wel de ‘hobbytheek van de watersport’ genoemd. Hier krijgen ze tips en tricks rondom het vernieuwen en conserveren van boten. Ook het Segelcenter is bij bezoekers geliefd en wordt goed bezocht. Zeilexperts vertellen hier over alles wat in de scene speelt, bijvoorbeeld over eenzame tochten op blauw water, meerjarige cruises met het hele gezin op zee of het nieuws van internationale regatta’s zoals de Americas Cup.

Fans van boot moeten tot de start van de volgende beurs een jaar geduld hebben: van 20 tot en met 28 januari zullen de poorten voor de 49e editie van boot Düsseldorf opengaan.

Exposanten over boot 2017

Martin Schemkes, Area Sales Director, Jeanneau en Prestige: “boot Düsseldorf heeft net haar deuren gesloten en wederom bewezen dat het de grootste beurs van Europa is. Ze speelt voor ons een sleutelrol voor de presentatie van wereldpremières en onze merken. Jeanneau is al 17 jaar exposant. Dit jaar hadden we een duidelijke toename van het aantal internationale dealers dat participeerde. Meer dan de helft van onze 500 dealers kwam naar onze stand in Düsseldorf. Het is voor ons een goed teken dat de bezoekers meer en meer uit alle hoeken van de aarde naar Düsseldorf komen: natuurlijk uit Europa met een groei van het aantal bezoekers uit Groot-Brittanië en Rusland, maar ook uit verder gelegen regionen zoals Azië, de USA en Australië. We presenteren op boot Düsseldorf, die voor ons de grootste indoor-tentoonstelling is, ook het grootste palet aan boten. In 2017 waren we met maar liefst vijf stands voor Jeanneau, Prestige, Glastron en Wellcraft met onze merken goed vertegenwoordigd. We toonden meer dan 40 boten op circa 3.700 vierkante meter! Met de Bénéteau-group inclusief Lagoon en CNB gaven we hier met meer dan 7.000 vierkante meter en circa 70 boten acte de présence. De geweldige infrastructuur van boot en de kwaliteit van de bezoekers maken het voor ons mogelijk om een dergelijk groot aantal boten te verkopen. We verheugen ons nu al op de volgende editie van boot Düsseldorf 2018.”

Magnus Rassy van de Zweedse zeiljachtproducent Hallberg-Rassy: “We zijn heel tevreden over boot Düsseldorf. Vooral onze wereldpremière, de Hallberg-Rassy 44, heeft veel aandacht gekregen en ook tot meerdere concrete deals geleid. We hebben veel mensen en vooral de juiste mensen op onze stand gehad. Er zijn erg veel bezoekers uit verre oorden naar ons toegekomen. We hebben bezoekers uit onder meer de USA, Australië, Japan, Canada, Turkije en vooral veel Scandinaviërs gesproken. Het is simpelweg ’s werelds belangrijkste botenbeurs: hier vinden bezoekers het juiste aanbod, wat de reis hiernaartoe de moeite waard maakt. En dat wederom leidt tot goede verkoopcijfers voor ons als botenbouwer.”

Claus Boesch, Boesch Motorboote AG/Schweiz: “Ik zeg het kort en bondig: we komen weer!”

Albert Gerritsma van de Nederlandse motorjacht- en motorkajuit-botenbouwer Breedendam: “We hebben een drukke en productieve beurs achter ons. Het feit dat boot Düsseldorf zich over twee weekenden en negen dagen uitspreidt, biedt ons de perfecte mogelijkheid om een grote hoeveelheid bezoekers en klanten te treffen. We hebben voor aanvang van boot dit jaar een succesvol pers-evenement gehad, tijdens welke we onze nieuwe MTB fourzero kajuitboot hebben gepresenteerd. Dit vlaggenschip van Breedendam is uitstekend door de pers, de experts uit de industrie en de bezoekers ontvangen.”

Flo Brunner van Starboard: “THE WAVE heeft alle verwachtingen overtroffen en was dé publiekstrekkers voor de wereld van de funsport. De bezoekers bij ons in de Beach World waren zeer geïnteresseerd en vakkundig. We hopen het komende jaar nog meer surfers, peddelaars en kiters te mogen begroeten.”

Website: www.boot.de.




Copyright © Vipmedia 2010   -   Privacy statement   -   Disclaimer