Grote toestroom op boot Düsseldorf

Internationale ontmoeting van de branche bevestigt de leidende positie op de wereldmarkt

Meer jonge mensen aan boord

Beach World in nieuwe hal met bezoekersrecord gestart

boot Düsseldorf sluit dit jaar met een nieuw recordresultaat af: 1.923 exposanten uit 68 landen presenteerden op 220.00 vierkante meter tentoonstellingsruimte jachten, boten en toebehoren voor alle segmenten van de watersport. Beursdirecteur Werner M. Dornscheidt: “Dit resultaat is uniek binnen de branche. Geen andere watersportbeurs spiegelt zo sterk als boot de gehele mondiale markt in zijn veelzijdigheid af.”


 

In de gangen van de zestien beurshallen heerste een levendige handel en met 247.000 bezoekers uit 94 landen (2017: 242.000 bezoekers) onderstreepte boot 2018 haar nummer 1-positie overduidelijk.

Ook het aantal internationale bezoekers van boot is toegenomen. Bovenaan de lijst van herkomstlanden staat Nederland, vóór België, Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Frankrijk. De vakbezoekers van overzee kwamen uit de Verenigde Staten, China en Australië. Petros Michelidakis, projectleider van boot, beschreef de situatie helder: “Onze strategie om boot verder te internationaliseren is succesvol gebleken. Het tekent zich af in de structuur van de bezoekers. Bovendien heeft zich een generatieverschuiving voltrokken; de bezoekers van boot zijn beduidend jonger.” Het is de beurs daarnaast uitstekend gelukt om de spagaat tussen een klassieke botenbeurs en een actueel trend- en fun-sportevenement te maken. De ‘nieuwe’ Beach World met de 65 meter lange flatwaterpool en de staande golf ‘THE WAVE’ was een ware publieksmagneet voor jongeren.

 

Jürgen Tracht, directeur van de Bundesverband Wassersportwirtschaft ‘BVWW’, licht de situatie binnen de branche toe: “De watersport-business bevindt zich op een golf van succes. Dat is door boot 2018 duidelijk bewezen. De beurs is de motor van de branche en draagt in die hoedanigheid bij aan de bedrijvigheid die de producenten de komende jaren tegemoet kunnen zien. Met het goede seizoen van 2017 heeft de positieve ontwikkeling van de afgelopen jaren aangehouden. De hooggespannen verwachtingen zijn vervuld. Het gonst binnen de watersportbranche.”

Van deze positieve economische situatie profiteert ook de maritieme branche in heel Europa. In het nieuwe botensegment rekenen de producenten, uitgaande van boot Düsseldorf als impulsgever, op duidelijk groeiende omzetten. Zowel binnen het zeil- als het motorbootsegment is er bovendien een duidelijke trend voor grotere jachten.

De verhuizing naar hal 8a is volgens de eensgezinde mening van exposanten binnen de Beach World een groot succes. Dit wordt door de statistiek onderstreept: met bijna 110.000 gasten die genoten van het spektakel op THE WAVE en 1.500 bezoekers die zelf op THE WAVE in actie kwamen, werden de cijfers van het afgelopen jaar met 10 procent overtroffen. Het bijzondere concept van Beach World, - een chille mediterrane ambiance, volop actie op het water en talrijke sterren van de branche, wist ook in de nieuwe hal bezoekers te overtuigen. Een hoogtepunt was het bezoek van de surf-icoon Robby Naish tijdens het eerste weekend van boot. “De laatste keer dat ik op boot was, was vijftien jaar. Waanzinnig hoe het zich hier heeft ontwikkeld. De citywave in de hal is goed voor onze gehele sport en brengt meer jonge mensen het water op. Als het enigszins mogelijk is, ben ik er volgend jaar weer bij. De ambitie om ‘erbij te zijn’ was ook voor veel bezoekers de reden om naar de Beach World te komen. Ze hebben meegedaan aan talrijke activiteiten, hebben de ter beschikking staande neopreenpakken aangetrokken en zijn het water ingegaan. In het waterbassin en op de staand golf THE WAVE van Citywave ® was er volop actie. De talrijke toegestroomde professionals uit de verschillende funsport-disciplines zorgden voor inspiratie. Tijdens de weekenden toonden de surfers en stand-up-peddelaars bij de Wave Masters spectaculaire manoeuvres op het water. Ook de beide nieuwe attracties, tow-in-windsurfen en foilboarding, werden door het publiek enthousiast ontvangen. De wakeboardshow op het vergrote bassin waarin gewaagde sprongen en manoeuvres werden uitgevoerd, kon ook op veel bijval van bezoekers rekenen.


Een Tracker roofvisboot op een van de stands bij het Sportfishing Center.

Het nieuwe Dive Center in hal 3 in de vorm van een Caribische duikbasis, wakkerde het verlangen van bezoekers naar duiken en de zee aan. De open vormgeving waar beginnende duikers direct advies over duikmateriaal konden krijgen, was voor hen een grote meerwaarde. De themadagen waarop exposanten hun nieuwste duikcomputers, -horloges en kleding presenteerden, boden de ervaren duikers optimale informatie en testmogelijkheden.

Beginners konden bij de stand van de START BOATING-campagne van de BVWW tips en suggesties voor de juiste keuze van een boot of voor de mooiste watersportgebieden van Duitsland krijgen.


Leren vis bereiden op het Sportfishing Center.

Huisboten en maritieme bestemmingen waren eveneens een gewild segment van de beurs. Voor het eerst was er in hal 14 met de Travel World een speciaal forum rondom de thema’s reizen, charters, huisbootvakanties en cruises. Thema’s als ‘De eerste chartertocht voor zeilers’, tips over kooicharters en het gehele themaspectrum ‘Leven op het water’ waren echte publieksmagneten.

Het komende jaar viert boot Düsseldorf van 19 tot en met 27 januari 2019 haar 50ste verjaardag.

Website: www.boot.de.

 




Copyright © Vipmedia 2010   -   Privacy statement   -   Disclaimer